Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Tråd att dela topptursval
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anzom" data-source="post: 1003121" data-attributes="member: 45125"><p>Till att börja med kan jag göra dig lugn. Det var ca. 15 personer som var uppe på fjället den här dagen. Alla vände direkt efter skogsgränsen. </p><p>Men för att ta det vidare. Om man lyckas ta sig till lavinområdet på ett säkert sätt. Det jag undrar är snarare om det säkraste är att gå mitt i där lavinen har gått? För om det inte är säkert där, borde rent teoretiskt vara livsfarligt att göra lavinsök och dyl efter nylig lavin. Den "röda" lavinen i texten ovan gick ca. 2 veckor före vi var där. </p><p>Självklart är det så, men en generell lavinriskbedömning måste man kunna läsa och använda i praktiken. Dvs, ser jag att det är en 2:a tar jag större risker än om det är en 5:a. Och det ska sägas att det under denna tiden sas att man skulle undvika sydsluttningar pga vind som skapat snödrivor. Detta är en nordsida. </p><p>Hursomhelst är problemet vägvalet upp, är det säkrast att gå i den decimetertjocka gamla lavinen uppför?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anzom, post: 1003121, member: 45125"] Till att börja med kan jag göra dig lugn. Det var ca. 15 personer som var uppe på fjället den här dagen. Alla vände direkt efter skogsgränsen. Men för att ta det vidare. Om man lyckas ta sig till lavinområdet på ett säkert sätt. Det jag undrar är snarare om det säkraste är att gå mitt i där lavinen har gått? För om det inte är säkert där, borde rent teoretiskt vara livsfarligt att göra lavinsök och dyl efter nylig lavin. Den "röda" lavinen i texten ovan gick ca. 2 veckor före vi var där. Självklart är det så, men en generell lavinriskbedömning måste man kunna läsa och använda i praktiken. Dvs, ser jag att det är en 2:a tar jag större risker än om det är en 5:a. Och det ska sägas att det under denna tiden sas att man skulle undvika sydsluttningar pga vind som skapat snödrivor. Detta är en nordsida. Hursomhelst är problemet vägvalet upp, är det säkrast att gå i den decimetertjocka gamla lavinen uppför? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Tråd att dela topptursval
Tillbaka
Topp