Tråden om lägenhetsuthyrning i Tegefjäll / Åre

Jocke95

Medlem
Hej!
Har du några erfarenheter angående uthyrning av lägenhet i Tegefjäll?

Jag har länge gått i tankarna om att investera i en lägenhet i Åre, där flera prisvärda lägenheter i Tegefjäll är av intresse. Målet är att köpa en lägenhet på 70-80kvm med 6-8bäddar, bastu och maximalt 300m till buss och lift. Lägenheterna ser prisvärda ut, framförallt nybyggnationerna. Dock kommer jag inte att bosätta mig där hela året och räknar med att hyra ut bostaden under stora delar av året för att täcka de fasta kostnaderna.

Det jag undrar är hur enkelt/svårt det är att lyckas hyra bostad som ligger i Tegefjäll. Rent ekonomiskt går inte en sådan investering ihop om lägenheten bara blir uthyrd under några få veckor under högsäsongen... Går det att få uthyrt ut även under lågsäsog samt under sommarsäsong?

Hur är möjligheterna till långtidskontrakt exempelvis för säsongare som viil hyra hela vintersäsongen eller sommarsäsongen?

Finns en bra guide/kalkyl på en familj som gjorde liknade investering i Åre som är väldigt bra och informerande:
Och här finns uppföljningen 4 år senare.

Dock känner jag att motsvarande lägenhet i Åre torg för 3.5 till 4 miljoner, dvs nästan dubbla priset känns helt vansinne. Är det detta som är skillnaden på vilka lägenheter som blir uthyrda eller inte? Vad har ni för erfarenheter eller tips inför en sådan investering? Är det läget värt de extra kostnaderna i ränta för banklån?

Tack på förhand

bliparne

Medlem
En gissning är att Åre by står sig även när intresse eller väder dippar. Iaf en längre tid än tegefjäll/duved/björnen/sadeln/mm. Och är därför enklare att räkna på.

Tegefjäll är en udda fisk. Speciellt då dess egna skidområde är ganska dålig. Långsam lift, inga skidskolor eller barnpassning. En skistarshop som kan försvinna när som helst (en barrack). Barnfamiljer som jagar kronor kommer mao att inte välja tegefjäll i längden.

Björnen kanske är ett bättre alternativ. Eller sadeln.

I Åre by kan du hyra ut även under sommaren men slitaget vid dhcykling är inte jämförbart med skidåkning (man drar in skit och ställer cyklarna mot TV:n -ordagrant).
Ställer också krav på parkering i större utsträckning även om det nog går att lösa på sommaren pga lägre beläggning.

Så enkelt sagt hade jag sett Tegefjäll som en högre risk med bra möjligheter för hög avkastning snabbt. Men om inte man tar tag i skidskola mm i Tegefjäll (Skistar verkar inte särskilt motiverade) så kan det nog dö ganska fort.

Senast ändrad:

Jocke95

Medlem
Okej!
Värdefull input :)
Personligen tycker jag Tegefjäll ligger ganska strategiskt. Är bra bussförbindelser till skillnad från Björnen/Sadeln. Dessutom tycker jag Duvedslinbana ofta har bäst pist pga väder och faktumet att det är färre skidåkare där. Sen är det ju nice att ha utsikt mot fjällen istället för grannens lägenhet som man får på många lägenheter i åre.

Dock är det som du säger så att majoriteten hällre vill bo centralt i åre, så är risken att lägenheten ej blir uthyrd som jag oroar mig för. Men fördelen med en lägenhet som är billigare är ju också att de fasta utbetalningarna varje månad också blir lägre.

Vet du hur det är med långtidsuthyrning? finns intresse för sådant tro? I så fall är det ett alternativ istället för att hyra ut via Skistar. Blir ju pannkaka ibland eftersom man lär vilja bo där själv men är ju skönt att ha en plan B för att få säkerhet i det hela.

Men kanske är så att jag inte ska vara "dumsnål" och punga ut den extra kapitalet och köpa en lgh intill åre torg istället.

bliparne

Medlem
Jag har ingen aning från uthyrarpersperspektiv. Men har bott i de områden jag pratat om på vintern. På sommaren har vi alltid bokat Åre By. Inget annat finns på kartan då.

Jag gillar själv Duved. Man kan nöta pist och annat där hela dagen nästan helt ostört och inga köer. Så inget ont om Duved/Tegefjäll så sett.

Men skall du ha en person till skidskola så är det jobbigt. Det äter en timma från din morgon - dvs gå upp 6 istället för 7 eller liknande. Tegefjäll ser bra ut, har bra lägenheter men priserna är redan låga.

Men jag gillar inte begreppet "dumsnål". Här handlar det om lite feeling och riskanalys. Du har högre risk men antagligen större chans på utdelning på Tege/Duved än i Åre by. Beror på väder och Greta-effekter, Corona och allt annat vi inte kan styra över. Det är ett risktagande iaf.

Samma gäller för Åre by. Det är ett risktagande. Men om miljön och ekonomin rasar in så hade jag alltid satsat på Åre by. Men då kanske det blir ett nollsummespel istället för en vinst.

Jag vet inte!

Kolla lite lokala grupper för Tegefjäll mm, vi vet ju att dom fick bråkat för sin (trööööga) sittstollift. Skistar ville inte göra något. Och deras "skistarshop" där är en barrack. Den kan försvinna nästa år om dom inte ser lönsamhet.

Men i slutändan så handlar det om din finansiering. När kan du sälja? Har du råd med ett par utan nämdvärda intäkter mm. Du måste vara cynisk mot dig själv om din motivation är ekonomisk.

Du får mycket stuga och veckor / år för säg 20-40k. Så kan du inte vinna över det i kostnad så kanske du skall tänka om.

bliparne

Medlem
Angående bussförbindelse mm. En taxiresa till björnen/sadeln är något billigare än till Tegefjäll. Bussresan är jämförbar.

Björnen länkar dock skidåkare till Åre by, medan Tege bara länkar till Duved. Folk vill till Åre, det räcker att kolla höjdmeter för att förstå varför. Även när högzon är stängd (som sig brukar) så är det riktiga åk i Åre by medan Duved får en "sälen" över sig.

Jocke95

Medlem
Tänker att jag gör en vettig ekonomisk kalkyl mellan Åre torg och Tegefjäll. Där får ja helt enkelt räkna med att Tegefjäll endast blir uthyrt under högsäsong + långtiddskontrakt. Samt att när det väl blir uthyrt är hyresintäkten lägre än motsvarande lgh i Åre. Där Åre torg blir uthyrt större delen av både vinter och sommarsäsong.

Björnen/Sadeln är inte aktuellt då jag tycker det är omotiverat höga priser där, men visst är det fördel att ha ihopbyggda liftförbindelser till Åre jämfört med Tege.

Finansieringen är planerad och under kontroll, men om jag ger mig in i en förlustaffär känns det bättre att bara fortsätta hyra varje gång man åker till fjällen så som jag gör idag. Självklart är viss förlust i slutet av året helt okej. Huvudmålet är ju ända att bo där en hel del och åka mycket skidor samt möjliggöra vandring och mtb på sommaren.

Corona viruset och en potential lågkonjunktur ser jag som väldigt bra tillfälle ur insesteringsperspektiv. Det skulle troligt vis möjliggöra lägre bostadspriser samt lägre/fortsatt låga räntor för bolån.

Greta-effekten betyder kort och gott att man vill ha lgh i Åre Torg, tänker att fler kommer åka tåg och därmed vilja bo nära tåget. Bor man i Tege blir det 5km taxi, något många hade valt bort direkt när man kommer med tåg.

Så har jag tur kanske corona skräcken drar ner bostadspriser på sikt och ger ett bra köpläge i Åre torg. Där framtiden är ljusare och framför allt mycket lägre risk då folk alltid kommer vilja hyra där.

Har du en bostad i Åre?

En gissning är att Åre by står sig även när intresse eller väder dippar. Iaf en längre tid än tegefjäll/duved/björnen/sadeln/mm. Och är därför enklare att räkna på.

Tegefjäll är en udda fisk. Speciellt då dess egna skidområde är ganska dålig. Långsam lift, inga skidskolor eller barnpassning. En skistarshop som kan försvinna när som helst (en barrack). Barnfamiljer som jagar kronor kommer mao att inte välja tegefjäll i längden.

I Åre by kan du hyra ut även under sommaren men slitaget vid dhcykling är inte jämförbart med skidåkning (man drar in skit och ställer cyklarna mot TV:n -ordagrant).
Ställer också krav på parkering i större utsträckning även om det nog går att lösa på sommaren pga lägre beläggning.

Så enkelt sagt hade jag sett Tegefjäll som en högre risk med bra möjligheter för hög avkastning snabbt. Men om inte man tar tag i skidskola mm i Tegefjäll (Skistar verkar inte särskilt motiverade) så kan det nog dö ganska fort.
Inget du skriver verkar stämma känns mer som dina gissningar! ”Speciellt då dess egna skidområde är ganska dålig.”
Jag skulle nog inte fatta några investeringsbeslut på baserat på ovan. Inboxa om du vill veta ngt vettigt om Tegefjäll.

Senast ändrad:

Jocke95

Medlem
Inget du skriver verkar stämma känns mer som dina gissningar! ”Speciellt då dess egna skidområde är ganska dålig.”
Jag skulle nog inte fatta några investeringsbeslut på baserat på ovan. Inboxa om du vill veta ngt vettigt om Tegefjäll.
Tänker att en tråd här på forum skulle ge lite blandade åsikter och tankar inför framtida köp. Alltid bra att tänka från andra perspektiv ibland, så alla tankar och åsikter är värdefulla!

Själv tycker jag tegefjäll är konon! mysiga backa med en del rolig skogsåkning vid bra snö. Dessutom skön lift! (långsam men tusen gånger bättre än släplift) Samt såklart fördelen att man fort kommer över till Duved och de riktiga backarna.

Tegefjäll är en grym del av Åre, bästa skogsåkningen väder okänsligt ej att underskatta när det gäller Åre. Tegefjäll är lungt område så man slipper stök. Den självklara baksidan är att man inte är i det stora systemet vilket speglas i prisbilden. Jämföra med central byn och åkningen på högzon känns ofruktsamt.

Jocke95

Medlem
Tegefjäll är en grym del av Åre, bästa skogsåkningen väder okänsligt ej att underskatta när det gäller Åre. Tegefjäll är lungt område så man slipper stök. Den självklara baksidan är att man inte är i det stora systemet vilket speglas i prisbilden. Jämföra med central byn och åkningen på högzon känns ofruktsamt.
Helt rätt! Högzon är min favorit men är det ju aldrig öppet;) Därav är Tege/Duved näst bäst. Boendemässigt mysigare eftersom man slipper utsikten av en massa höghus och fulla ungdomar. Har du någon inupt angående hur Svårt/Lätt det är att lyckas hyra ut? både låg/högsäsong samt sommarsäsong.

Karlstad

Medlem
Om uthyrning verkligen är ett måste för att kalkylen för köpet av lägenheten/stugan ska gå ihop, skulle jag kollat efter billigare alternativ. Men det kanske bara är jag...

Jocke95

Medlem
Om uthyrning verkligen är ett måste för att kalkylen för köpet av lägenheten/stugan ska gå ihop, skulle jag kollat efter billigare alternativ. Men det kanske bara är jag...
Min privatekonomi går ihop även om det inte blir uthyrt. Dock vill jag undvika att investera i en potentiell "kassa-ko", alltså i något som ger omotiverat mycket kostnader över tid, förhållande till tiden man faktiskt bor där. Därav vill ja veta vad folk har för erfarenheter så jag vet vad som väntar vid en potentiell investering i Tegefjäll eller åre.

Henrik-H

Ny medlem
Min privatekonomi går ihop även om det inte blir uthyrt. Dock vill jag undvika att investera i en potentiell "kassa-ko", alltså i något som ger omotiverat mycket kostnader över tid, förhållande till tiden man faktiskt bor där. Därav vill ja veta vad folk har för erfarenheter så jag vet vad som väntar vid en potentiell investering i Tegefjäll eller åre.
Hej.

Jag har lägenhet i Tegefjäll (tre sovrum, 300 m från liften, dock 90-tals). Angående hyresintäkter så stämmer det underlag man kan få från Skistar rätt så bra. Dock hyr Skistar bara ut under vintersäsongen, och då något kortare säsong än inne i Åre, det då Duved/Tege-systemet brukar stänga först. Detta ger mellan 50 och 43 tusen per säsong i intäkt. Då är vi där minst, nyår, sportlov, påsk, dessa veckor ger mest, så kan man åka på andra veckor än dessa kan man säkert lägga på ytterligare 10 tkr. Jag har inte upplevt ett jättestort extra slitage. Skistar ger, när man hyr ut via dem, bra rabatt på liftkort och rabatter på t.ex. skidskola mm.

Har även gjort en del försök att hyra ut på sommaren privat, men det har gått sisådär.

Jag var i början orolig att det kanske inte skulle hyras ut, men det gör det, se till att planera in när du själv vill vara där i god tid. Nackdelen är att din ev. spontanresa ofta faller på att det redan är uthyrt.

Du kan säkert hyra ut privat med, och säkert få någon mer krona ur det, om du orkar med själva det administrativa (nycklar, kontroll städning). Vad en nyare lägenhet kan ge i intäkter vet jag inte, men kolla med Skistar.

Sammanfattningsvis, du blir förmodligen inte rik på att hyra ut din lägenhet i år, men det kan ge en mer ekonomiskt positiv effekt. För mig innebär det att jag kan åka tre-fyra veckor skidor per år i stället för två, och jag dessutom håller ned kostnaderna för mitt cyklande på sommaren.

Jocke95

Medlem
Hej.

Jag har lägenhet i Tegefjäll (tre sovrum, 300 m från liften, dock 90-tals). Angående hyresintäkter så stämmer det underlag man kan få från Skistar rätt så bra. Dock hyr Skistar bara ut under vintersäsongen, och då något kortare säsong än inne i Åre, det då Duved/Tege-systemet brukar stänga först. Detta ger mellan 50 och 43 tusen per säsong i intäkt. Då är vi där minst, nyår, sportlov, påsk, dessa veckor ger mest, så kan man åka på andra veckor än dessa kan man säkert lägga på ytterligare 10 tkr. Jag har inte upplevt ett jättestort extra slitage. Skistar ger, när man hyr ut via dem, bra rabatt på liftkort och rabatter på t.ex. skidskola mm.

Har även gjort en del försök att hyra ut på sommaren privat, men det har gått sisådär.

Jag var i början orolig att det kanske inte skulle hyras ut, men det gör det, se till att planera in när du själv vill vara där i god tid. Nackdelen är att din ev. spontanresa ofta faller på att det redan är uthyrt.

Du kan säkert hyra ut privat med, och säkert få någon mer krona ur det, om du orkar med själva det administrativa (nycklar, kontroll städning). Vad en nyare lägenhet kan ge i intäkter vet jag inte, men kolla med Skistar.

Sammanfattningsvis, du blir förmodligen inte rik på att hyra ut din lägenhet i år, men det kan ge en mer ekonomiskt positiv effekt. För mig innebär det att jag kan åka tre-fyra veckor skidor per år i stället för två, och jag dessutom håller ned kostnaderna för mitt cyklande på sommaren.
Prima information! Tack!
Jag ska höra med skistar om lite information och underlag. För mig är det inte ett alternativ att vela runt själv, så uthyrning går i första hand via skistar. Under sommaren får ja väll trolla helt enkelt.

Planen är att hyra ut under högsäsong och bo där själv under veckorna där emellan, på så vis undvika liftköerna och dra in pengar under högsäsong.

Skistar fördelarna med billigare liftkort etc gör ju gott i kalkylen också :)

Min uppfattning är att de flesta som har fjällstuga är väldigt nöjda och har inga större ekonomiska problem att få det att fungera. Det är snarare individer som ej har fjällstuga som är väldigt skeptiska och ser det mest som en stor fast kostnad varje månad.
Största fördelen är ju såklart att det innebär mer skidåkning och någonstans att "rymma iväg" när man tröttnar på stadslivet, oavsett säsong.

nb11b

Medlem
Hoppas du kommer till skott. Vi har haft lägenhet i Tege i 16 år nu.
Vi hyr ut privat via stugknuten.com. Enbart till familjer och har ingen kontroll av städning. Vi har fått två klagomål under alla år. Båda ha varit pga kompisar som hyrt...
Nyckeln sitter i en nyckelgömma bredvid dörren. Så inget skickande av nycklar heller.

Angående Tegeliften så behövde vi inte bara bråka för att få en ny lift. Vi behövde bygga den själva. Nästan. Vi drog igång ett bolag som fick in pengar från boende och bostadsrättföreningar. Hela storyn finns på www.tegeliften.se
Tyvärr räckte inte pengarna till en kopplingsbar (snabb) lift. Det saknades mellan 10 och 15 miljoner. liften kostade ca 25. Så det var ganska mycket mer pengar som behövdes.

Vi gillar Tege för bra snö, lite folk och fem minuter med skidbussen till kabinbanan.
När alla står i kaosköer på påsken i byn och högzon glider vi rakt in i liften i Tege och Duved. Eller gräver ner oss i en snödriva i Fjällvallen.

Lycka till!

Senast ändrad:

Jocke95

Medlem
Vi hyr ut privat via stugknuten.com. Enbart till familjer och har ingen kontroll av städning. Vi har fått två klagomål under alla år. Båda ha varit pga kompisar som hyrt...
Nyckeln sitter i en nyckelgömma bredvid dörren. Så inget skickande av nycklar heller.

Angående Tegeliften så behövde vi inte bara bråka för att få en ny lift. Vi behövde bygga den själva. Nästan. Vi drog igång ett bolag som fick in pengar från boende och bostadsrättföreningar. Hela storyn finns på www.tegeliften.se
Tyvärr räckte inte pengarna till en kopplingsbar (snabb) lift. Det saknades mellan 10 och 15 miljoner. liften kostade ca 25. Så det var ganska mycket mer pengar som behövdes.

Vi gillar Tege för bra snö, lite folk och fem minuter med skidbussen till kabinbanan.
När alla står i kaosköer på påsken i byn och högzon glider vi rakt in i liften i Tege och Duved. Eller gräver ner oss i en snödriva i Fjällvallen.

Lycka till!
Låter ju som att du tycker tegefjäll

Lycka till!
Låter som att tegefjäll är helt rätt alltså? :D
Helt klart gött att flytta dit efter investeringen på liften gjorts.

Vad är din erfarenhet av tegefjäll ur investeringsperspektiv? Dvs hur lätt är det att hyra ut och hur mycket kan man dra in av det per år?

Ja tar de lungt ett tag nu och hoppas att bostadsmarknaden blir billigare nu i coronatider

nb11b

Medlem
Jag kan nog inte ge några investeringsråd för framtiden just nu...

En bra vinter täcker uthyrningen kanske kostnaderna. Inte mer. Den stora vinsten är att lägenhetens värde gått upp och är värd nästan 4x vårt inköpspris 2004.
Men då var den i charmigt originalskick från 1987 och det är den inte numera.
Bilder finns här om du är nyfiken: https://www.stugknuten.com/stuga.asp?stugid=2263

Powderslave

Medlem

Jag såg Skidskolan köra i Tegefjäll igår så det stämmer inte. Har haft stuga i Tegefjäll sedan 2008 och jag känner många som hyr ut där så jag håller inte riktigt med om din bristfälliga analys. Det byggs även väldigt mycket i Tegefjäll så det finns något för alla plånböcker. Tegeliften är av samma moderna slag som Humeliften och drivs av Skistar. Tegefjäll är det område i Åre där det kommer och ligger kvar mest snö i Åredalen samt att det har en väldigt bra skogsåkning. Trivs du i Tegefjäll ska du definitivt köpa lgh där men det finns många fina områden beroende på vad man söker. Bil är nödvändigt att ha i Tegefjäll vilket du inte behöver i Åre.

Wombat

Ny medlem
Jag har bott en del i både Duved och Tege på denna vinter och tycker att både har sitt charm. Tege har ofta bra snö och fint skogsåkning. Men jag föredrar Duved, det är nära tågstation och har dalens bästa längdspår. Men om man är där mest för utförsåkning och ska bila upp skulle jag köpa från Tege. Det är
lite billigare iaf än Duved. Vad kommer för investering skulle jag köpa aktier istället 😛

btm

Medlem
Jag tror att köpa en lägenhet i de trakterna idag inte kommer att ge dig någon större vinst de närmaste åren men eventuellt i ett längre perspektiv. Om du är beroende av uthyrning under hela året så kan det bli svårt med veckouthyrning. Långtidsuthyrning = mindre risk att inte få uthyrt men sämre avkastning. Och då blir det ju såklart så att du inte kan vara där lika mycket. Ha med i beräkningarna att det nu byggs en hel del lite billigare lägenheter runt om åre och på så vis ökar utbudet. Du är inte ensam om att vilja hyra ut delar av året.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp