Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Träna inför alpinresa samt förslag till kläder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pd" data-source="post: 1235589" data-attributes="member: 161297"><p>Välkommen till Freeride [USER=178079]@Pseudonymiserad[/USER] </p><p></p><p>Det jag tycker har gett mig mest utdelning är att träna på balans, rörlighet och core. Men allt beror på vad just du har för specifika förutsättningar så bäst skulle jag säga är att hitta en PT som åkt mycket skidor och som kan bedöma vad just du behöver träna på. Med det sagt så åker väl de flesta på skidresor utan att ha tränat något överhuvudtaget så redan idag har du antagligen ett försprång. Här är ett par youtube-kanaler att hämta inspiration från:</p><p></p><p style="margin-left: 20px">[URL unfurl="true"]https://www.youtube.com/user/tgellie[/URL]</p> <p style="margin-left: 20px">[URL unfurl="true"]https://www.youtube.com/c/SkiPTCynthia[/URL]</p><p></p><p>Utöver uppenbara saker som jacka och skidbyxor.</p><p></p><p><strong>Alpina skidstrumpor</strong> - Tunna och knähöga. Vill du lyxa till det så väljer du Merino-ull, men enklare material fungerar lika bra. Det viktiga är att du inte får några skarvar mellan benen och pjäxorna.</p><p><strong>Ett par underställ</strong> så att ett kan hänga på tork medan du åker i det andra.</p><p><strong>Hjälm</strong> - Brukar finnas att hyra eller låna men egen är trevligare. Nyckelord att leta efter är MIPS.</p><p><strong>Ryggskydd</strong> - Lika självklart och viktig som hjälm. I synnerhet medan man åker i backar med nybörjare som tappar kontrollen.</p><p><strong>Goggles</strong> - Oavsett vad tillverkarna hävdar så kommer gogglar för 4000 kr inte att göra dig till en bättre skidåkare. Kapa en nolla.</p><p><strong>Ansiktsmask</strong> - Räddar åkningen när det blir kallt på riktigt.</p><p><strong>Innerhandskar</strong> - Också en räddare kyliga dagar.</p><p></p><p>Passa på att handla på städa-ur-lagret-inför-säsongen-reorna i början av hösten så kan du göra en del fynd.</p><p></p><p>Om du tar dig från nybörjare till guidad off-pist på en vecka så blir jag riktigt imponerad, men oavsett vilken nivå du och resten av gruppen tar er till så kom ihåg att det viktigaste är att ni har riktigt roligt så att det blir fler veckor och mer utveckling.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pd, post: 1235589, member: 161297"] Välkommen till Freeride [USER=178079]@Pseudonymiserad[/USER] Det jag tycker har gett mig mest utdelning är att träna på balans, rörlighet och core. Men allt beror på vad just du har för specifika förutsättningar så bäst skulle jag säga är att hitta en PT som åkt mycket skidor och som kan bedöma vad just du behöver träna på. Med det sagt så åker väl de flesta på skidresor utan att ha tränat något överhuvudtaget så redan idag har du antagligen ett försprång. Här är ett par youtube-kanaler att hämta inspiration från: [INDENT][URL unfurl="true"]https://www.youtube.com/user/tgellie[/URL][/INDENT] [INDENT][URL unfurl="true"]https://www.youtube.com/c/SkiPTCynthia[/URL][/INDENT] Utöver uppenbara saker som jacka och skidbyxor. [B]Alpina skidstrumpor[/B] - Tunna och knähöga. Vill du lyxa till det så väljer du Merino-ull, men enklare material fungerar lika bra. Det viktiga är att du inte får några skarvar mellan benen och pjäxorna. [B]Ett par underställ[/B] så att ett kan hänga på tork medan du åker i det andra. [B]Hjälm[/B] - Brukar finnas att hyra eller låna men egen är trevligare. Nyckelord att leta efter är MIPS. [B]Ryggskydd[/B] - Lika självklart och viktig som hjälm. I synnerhet medan man åker i backar med nybörjare som tappar kontrollen. [B]Goggles[/B] - Oavsett vad tillverkarna hävdar så kommer gogglar för 4000 kr inte att göra dig till en bättre skidåkare. Kapa en nolla. [B]Ansiktsmask[/B] - Räddar åkningen när det blir kallt på riktigt. [B]Innerhandskar[/B] - Också en räddare kyliga dagar. Passa på att handla på städa-ur-lagret-inför-säsongen-reorna i början av hösten så kan du göra en del fynd. Om du tar dig från nybörjare till guidad off-pist på en vecka så blir jag riktigt imponerad, men oavsett vilken nivå du och resten av gruppen tar er till så kom ihåg att det viktigaste är att ni har riktigt roligt så att det blir fler veckor och mer utveckling. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Träna inför alpinresa samt förslag till kläder
Tillbaka
Topp