Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Träna inför alpinresa samt förslag till kläder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pd" data-source="post: 1235599" data-attributes="member: 161297"><p>Fast hur skall man kunna veta hur svårt eller lätt något är innan man ens har börjat? Eller vilken utvecklingskurva man kommer att ha? Och det finns ju nivåskillnader på "guidad off-pist". Exempelvis turen ner till Huså borde inte vara omöjlig med guide efter en vecka på skidor med instruktör.</p><p></p><p>En helt annan fråga är vilken ort han tänkt åka till och om där kommer att finnas en snöflinga utanför pisterna i december.</p><p></p><p>Självklart är det som [USER=166682]@Ivo del Brallo[/USER] skriver att bästa träningen är skidåkning. Varför inte lite vattenskidåkning i sommar?</p><p></p><p>Gällande ryggskydd så tycker jag att det är som med säkerhetsbälte. Det är inte i vägen så varför köra utan? En ryggskada kan dessutom vara minst lika illa som en skallskada. Som nybörjare i flacka backar föll jag betydligt oftare och betydligt värre än vad jag gör idag i de brantaste backarna. Och även om du har koll på dig själv så är nybörjarbackarna fulla av just nybörjare som inte hunnit skaffa sig riktig koll. När det kommer 120 kg tysk nybörjare farande så spelar det liksom ingen roll vilken lutning backen har. Och det går att få upp rejäl fart även i flacka backar. Jag har klockat 60 km/t i grön och 80 km/t i blå backe.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pd, post: 1235599, member: 161297"] Fast hur skall man kunna veta hur svårt eller lätt något är innan man ens har börjat? Eller vilken utvecklingskurva man kommer att ha? Och det finns ju nivåskillnader på "guidad off-pist". Exempelvis turen ner till Huså borde inte vara omöjlig med guide efter en vecka på skidor med instruktör. En helt annan fråga är vilken ort han tänkt åka till och om där kommer att finnas en snöflinga utanför pisterna i december. Självklart är det som [USER=166682]@Ivo del Brallo[/USER] skriver att bästa träningen är skidåkning. Varför inte lite vattenskidåkning i sommar? Gällande ryggskydd så tycker jag att det är som med säkerhetsbälte. Det är inte i vägen så varför köra utan? En ryggskada kan dessutom vara minst lika illa som en skallskada. Som nybörjare i flacka backar föll jag betydligt oftare och betydligt värre än vad jag gör idag i de brantaste backarna. Och även om du har koll på dig själv så är nybörjarbackarna fulla av just nybörjare som inte hunnit skaffa sig riktig koll. När det kommer 120 kg tysk nybörjare farande så spelar det liksom ingen roll vilken lutning backen har. Och det går att få upp rejäl fart även i flacka backar. Jag har klockat 60 km/t i grön och 80 km/t i blå backe. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Träna inför alpinresa samt förslag till kläder
Tillbaka
Topp