Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Träna inför alpinresa samt förslag till kläder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1235807" data-attributes="member: 175247"><p>Jämförelsen är svår eftersom man kan ha helt olika utgångspunkter vad man är ute efter.</p><p>Som du har det är ju fantastiskt med tanke på att du helt spontant kan bestämma dig för att åka iväg och åka skidor när som helst.</p><p>Så har också alla sydtyskar det, fast med mycket större möjligheter än svenska fjällnära invånare.</p><p>För att inte tala om hur [USER=121331]@Kalle_Luzern[/USER] bor!</p><p>Sedan är det också så att en standardort i Alperna är bättre än nästan allt i Sverige av den enkla anledningen att bergen är mycket högre och ligger tätt tillsammans och inte är utspridda fjällmassiv.</p><p>Atmosfären och bykänslan i Alperna är också något helt annat än en stuga i skogen i Sälenfjällen. Detta gäller dock tyvärr inte en ”industri-skidort” som Val Thorens (jag har också varit där). Österrike och Sydtyrolen (Italien) har mest att erbjuda här. Schweiz också (om man har råd), och vissa genuina byar i Frankrike.</p><p>Pga pandemin åkte vi till Påsk detta året till Funäsfjällen, och kostnaden för det blev precis samma som i Alperna. Vissa vill ha självhushåll och andra (som jag), vill ha en fullserviceupplevelse och vill inte städa, diska, bädda och laga mat på en skidsemester. Om jag då jämför med Sverige så är både hotellstandard och gastronomi bättre i t ex Österrike än i Sverige för samma kostnad.</p><p>Vi hade det trevligt och var nöjda med vår resa till Funäs, det var för oss (eftersom vi aldrig varit där) spännande och nytt. Men om världen fungerar som vanligt till vintern, så åker vi ju till Alperna igen. Med 30 min till bron eller till Tysklandsfärjan så är valet lätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1235807, member: 175247"] Jämförelsen är svår eftersom man kan ha helt olika utgångspunkter vad man är ute efter. Som du har det är ju fantastiskt med tanke på att du helt spontant kan bestämma dig för att åka iväg och åka skidor när som helst. Så har också alla sydtyskar det, fast med mycket större möjligheter än svenska fjällnära invånare. För att inte tala om hur [USER=121331]@Kalle_Luzern[/USER] bor! Sedan är det också så att en standardort i Alperna är bättre än nästan allt i Sverige av den enkla anledningen att bergen är mycket högre och ligger tätt tillsammans och inte är utspridda fjällmassiv. Atmosfären och bykänslan i Alperna är också något helt annat än en stuga i skogen i Sälenfjällen. Detta gäller dock tyvärr inte en ”industri-skidort” som Val Thorens (jag har också varit där). Österrike och Sydtyrolen (Italien) har mest att erbjuda här. Schweiz också (om man har råd), och vissa genuina byar i Frankrike. Pga pandemin åkte vi till Påsk detta året till Funäsfjällen, och kostnaden för det blev precis samma som i Alperna. Vissa vill ha självhushåll och andra (som jag), vill ha en fullserviceupplevelse och vill inte städa, diska, bädda och laga mat på en skidsemester. Om jag då jämför med Sverige så är både hotellstandard och gastronomi bättre i t ex Österrike än i Sverige för samma kostnad. Vi hade det trevligt och var nöjda med vår resa till Funäs, det var för oss (eftersom vi aldrig varit där) spännande och nytt. Men om världen fungerar som vanligt till vintern, så åker vi ju till Alperna igen. Med 30 min till bron eller till Tysklandsfärjan så är valet lätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Träna inför alpinresa samt förslag till kläder
Tillbaka
Topp