Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tränad?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BajenMatte" data-source="post: 10063" data-attributes="member: 15321"><p>Sådär!</p><p>T.ex. slalom</p><p>Du står på 2300 meters höjd. </p><p>Du har 45 sekunder maximal urladdning framför dig.</p><p>Du skall svänga 50 gånger men du vet att du inte får förivra dig då det kan kosta dig tiondelar. Lutningen är ca 30 grader och det gäller att utnyttja den till din fördel. </p><p>300 fallhöjdsmetrar längre ner börjar mjölksyran göra sig påmind. Sista svåra porten och sen bara stå på max sista 50 metrarna. </p><p>F-n vad det suger i låret. Neej, gränslar port 46. H-e! Om jag bara varit lite bättre tränad...</p><p></p><p>Att undra om man måste vara vältränad för att åka BRA skidor är väl ungefär som att fråga sig om man måste vara vältränad för att springa 400 meter häck eller simma 100 meter frisim. </p><p>Svaret är givetvis nej så länge du inte har målet att åka just BRA.</p><p>Man kan ju stanna var 50 meter och pusta ut vad man än gör. Men om du verkligen vill utvecklas eller kunna njuta mer av skidåkningen som sport betraktat så är träningen nog ett nödvändigt gott. Vilket gäller det mesta! (Sen finns det ju till viss del säker hetsaspekter på att ha kontroll på benen i slutet av dagen men jag orkar inte jiddra mer nu) /BM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BajenMatte, post: 10063, member: 15321"] Sådär! T.ex. slalom Du står på 2300 meters höjd. Du har 45 sekunder maximal urladdning framför dig. Du skall svänga 50 gånger men du vet att du inte får förivra dig då det kan kosta dig tiondelar. Lutningen är ca 30 grader och det gäller att utnyttja den till din fördel. 300 fallhöjdsmetrar längre ner börjar mjölksyran göra sig påmind. Sista svåra porten och sen bara stå på max sista 50 metrarna. F-n vad det suger i låret. Neej, gränslar port 46. H-e! Om jag bara varit lite bättre tränad... Att undra om man måste vara vältränad för att åka BRA skidor är väl ungefär som att fråga sig om man måste vara vältränad för att springa 400 meter häck eller simma 100 meter frisim. Svaret är givetvis nej så länge du inte har målet att åka just BRA. Man kan ju stanna var 50 meter och pusta ut vad man än gör. Men om du verkligen vill utvecklas eller kunna njuta mer av skidåkningen som sport betraktat så är träningen nog ett nödvändigt gott. Vilket gäller det mesta! (Sen finns det ju till viss del säker hetsaspekter på att ha kontroll på benen i slutet av dagen men jag orkar inte jiddra mer nu) /BM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tränad?
Tillbaka
Topp