Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Träningsmani?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="After-Bang" data-source="post: 1024873" data-attributes="member: 138543"><p>Farliga för människan var det ja? Senaste dödsfallet av varg i Sverige hände på 1800-talet, nästan alla de jägare som "påstår att de har blivit attackerade av vargar", där har forskarna kommit fram till att det var egen eller annans hund som har gått bananas. </p><p>Minska rädslan på föräldrar som bor på landet? Själv bor jag mitt i ett "vargrevir", här ute finns det inga rädda föräldrar, dock finns inte heller ens några närgående vargar... Jag vet inte om de har blivit bortskjutna av de inavlade jägarna eller om inavlen har tagit död på dem. Ibland kan man höra några ensamma yl på natten. Varför är vargarna inavlade? kan det bero på att när jägarna har skyddsjakt så skjuter de alfahanen? Det har hänt på flera revir omkring mig. De får jakt på varg, skjuter alfahanen, flocken splittras, bildas mindre flockar, de parar sig med varandra för att få avkomma som ska ta över flocken i senare genrationer. De blir desperata och parar sig med någon av samma blod. Eftersom det har blivit fler flockar så säger jägarna att det har blivit fler vargar, fast istället för att det är bara fler flockar med mindre antal vargar i respektive flock. Så egentligen är det fler revir med (+-) samma antal vargar som förut. Så vem ska man lägga skulden på? Kanske jägarna som inte har någon som helst kunskap som hur vargar beter sig och bara skjuter det första och bästa? </p><p>Skulle dock inte säga att vargar har blivit så jätte mycket mer närgående än förut, folk har bara öppnat ögonen mer för det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="After-Bang, post: 1024873, member: 138543"] Farliga för människan var det ja? Senaste dödsfallet av varg i Sverige hände på 1800-talet, nästan alla de jägare som "påstår att de har blivit attackerade av vargar", där har forskarna kommit fram till att det var egen eller annans hund som har gått bananas. Minska rädslan på föräldrar som bor på landet? Själv bor jag mitt i ett "vargrevir", här ute finns det inga rädda föräldrar, dock finns inte heller ens några närgående vargar... Jag vet inte om de har blivit bortskjutna av de inavlade jägarna eller om inavlen har tagit död på dem. Ibland kan man höra några ensamma yl på natten. Varför är vargarna inavlade? kan det bero på att när jägarna har skyddsjakt så skjuter de alfahanen? Det har hänt på flera revir omkring mig. De får jakt på varg, skjuter alfahanen, flocken splittras, bildas mindre flockar, de parar sig med varandra för att få avkomma som ska ta över flocken i senare genrationer. De blir desperata och parar sig med någon av samma blod. Eftersom det har blivit fler flockar så säger jägarna att det har blivit fler vargar, fast istället för att det är bara fler flockar med mindre antal vargar i respektive flock. Så egentligen är det fler revir med (+-) samma antal vargar som förut. Så vem ska man lägga skulden på? Kanske jägarna som inte har någon som helst kunskap som hur vargar beter sig och bara skjuter det första och bästa? Skulle dock inte säga att vargar har blivit så jätte mycket mer närgående än förut, folk har bara öppnat ögonen mer för det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Träningsmani?
Tillbaka
Topp