Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Transceiver & avflaggning - Hur funkar det?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1032869" data-attributes="member: 12152"><p>Jag vet inte säkert, men jag skulle gissa att den mottagande enheten kan tolka ett antal insignaler som olika individer genom att avläsa små variationer i frekvens. Eftersom frekvensen vandrar långsamt under användning/föråldring i sändarenheten får man en spridning inom ett acceptabelt intervall, och mäter man tillräckligt noga kommer ingen sändare att vara exakt lika.</p><p></p><p>Tex: </p><p>Sändare 1 - 457,331 kHz</p><p>Sändare 2 - 457,299 kHz</p><p>Sändare 3 - 457,510 kHz</p><p></p><p>Nu gissar jag som sagt. Nån som kan det här får gärna tillrättavisa mig, men jag ser inte att det finns så många andra alternativ på en teknisk lösning. Itensitet, riktning eller allmän signalstyrka kan ju knappast ha något med saken att göra. Och det finns som sagt inte heller någon tilläggsinfo i sändarsignalen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1032869, member: 12152"] Jag vet inte säkert, men jag skulle gissa att den mottagande enheten kan tolka ett antal insignaler som olika individer genom att avläsa små variationer i frekvens. Eftersom frekvensen vandrar långsamt under användning/föråldring i sändarenheten får man en spridning inom ett acceptabelt intervall, och mäter man tillräckligt noga kommer ingen sändare att vara exakt lika. Tex: Sändare 1 - 457,331 kHz Sändare 2 - 457,299 kHz Sändare 3 - 457,510 kHz Nu gissar jag som sagt. Nån som kan det här får gärna tillrättavisa mig, men jag ser inte att det finns så många andra alternativ på en teknisk lösning. Itensitet, riktning eller allmän signalstyrka kan ju knappast ha något med saken att göra. Och det finns som sagt inte heller någon tilläggsinfo i sändarsignalen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Transceiver & avflaggning - Hur funkar det?
Tillbaka
Topp