Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Transceiver vs. Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Balder" data-source="post: 119299" data-attributes="member: 52454"><p>Ang transceivers och mobiltelefoner.</p><p>För fridens skull är det väl skönt att ha telefonen avstängd men om den ändå är på kommer den att störa transceivers? Denna fråga har ofta debaterats.</p><p>Det går rykten om att några pistörer sökte på fel ställe (50m) tack vare störning från en mobil men personligen tror jag att felet låg någon annan stans.</p><p>Tyvärr finns det ingen stor (officiell) test av störningsfaktorn vad jag känner till men jag har ändå testat på egen hand.</p><p></p><p>Jag har provat olika telefoner och transceivers och när transceivers är på sändning har jag inte upptäckt någon störning under några omständigheter. Mobilen fungerar så att den bara sänder ut en signal när det "behövs" och det kan vara flera minuter mellan signalerna. Det är för att söka en basstation. Mellan dessa utsändningar är mobilen "tyst" och borde inte störa en transceivers.</p><p>Eftersom både transceivers och mobilen ligger på sändning så skulle störningen vara obefintlig.</p><p></p><p>Även om transceivers är på mottagning och telefonen är nära (mindre än 10 cm) så har jag inte upptäck någon störning. </p><p>Däremot om någon ringer till telefonen så märks det en liten störning, på digitala ändrar sig avståndet något men inte av någon betydelse. På analoga sker ingen ändring.</p><p></p><p>Jag har "ovetenskapligt" provat ca. 10 – 15 olika telefoner och de vanligaste transceivers på marknaden (ca. 7 olika märken/modeller) men det är ingen heltäckande test. Det verkade som att gamla (enklare?) telefoner störde lite mer än de nyare små telefonerna men det är bara en känsla. En GPS apparat kan säkert störa under sökning så sträva efter att hålla transceivers ostörd vid sökning.</p><p></p><p>Rekommendationen är dock att hålla transceivers och telefonen min 50 cm åtskilda eller på var sin sida kroppen.</p><p></p><p>Till centralbyrakraten. Vem är Manuel som lär ut detta?</p><p></p><p>Som Mans Hilling sade är Recco dioden en spegel som fångar upp signalen som Recco apparaten sänder ut. Dioden omvandlar signalen till dubbla frekvensen som apparaten känner av.</p><p>Som du rätt skrev så har det ingen betydelse om apparaten är av eller påslagen. Det är dioden i telefonen som speglade signalen. Tyvärr var gamla telefoner lättare att hitta än moderna.</p><p>Recco apparaten är suverän att hitta borttappade komradio, mobiltelefoner, nedgrävda transceivers som någon har glömt att sätta igång, m.m. Dock med en avsevärt sämre räckvidd än en Reccodiod.</p><p>Lycka till i vinter</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Balder, post: 119299, member: 52454"] Ang transceivers och mobiltelefoner. För fridens skull är det väl skönt att ha telefonen avstängd men om den ändå är på kommer den att störa transceivers? Denna fråga har ofta debaterats. Det går rykten om att några pistörer sökte på fel ställe (50m) tack vare störning från en mobil men personligen tror jag att felet låg någon annan stans. Tyvärr finns det ingen stor (officiell) test av störningsfaktorn vad jag känner till men jag har ändå testat på egen hand. Jag har provat olika telefoner och transceivers och när transceivers är på sändning har jag inte upptäckt någon störning under några omständigheter. Mobilen fungerar så att den bara sänder ut en signal när det "behövs" och det kan vara flera minuter mellan signalerna. Det är för att söka en basstation. Mellan dessa utsändningar är mobilen "tyst" och borde inte störa en transceivers. Eftersom både transceivers och mobilen ligger på sändning så skulle störningen vara obefintlig. Även om transceivers är på mottagning och telefonen är nära (mindre än 10 cm) så har jag inte upptäck någon störning. Däremot om någon ringer till telefonen så märks det en liten störning, på digitala ändrar sig avståndet något men inte av någon betydelse. På analoga sker ingen ändring. Jag har "ovetenskapligt" provat ca. 10 – 15 olika telefoner och de vanligaste transceivers på marknaden (ca. 7 olika märken/modeller) men det är ingen heltäckande test. Det verkade som att gamla (enklare?) telefoner störde lite mer än de nyare små telefonerna men det är bara en känsla. En GPS apparat kan säkert störa under sökning så sträva efter att hålla transceivers ostörd vid sökning. Rekommendationen är dock att hålla transceivers och telefonen min 50 cm åtskilda eller på var sin sida kroppen. Till centralbyrakraten. Vem är Manuel som lär ut detta? Som Mans Hilling sade är Recco dioden en spegel som fångar upp signalen som Recco apparaten sänder ut. Dioden omvandlar signalen till dubbla frekvensen som apparaten känner av. Som du rätt skrev så har det ingen betydelse om apparaten är av eller påslagen. Det är dioden i telefonen som speglade signalen. Tyvärr var gamla telefoner lättare att hitta än moderna. Recco apparaten är suverän att hitta borttappade komradio, mobiltelefoner, nedgrävda transceivers som någon har glömt att sätta igång, m.m. Dock med en avsevärt sämre räckvidd än en Reccodiod. Lycka till i vinter [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Transceiver vs. Recco
Tillbaka
Topp