Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Transceiver vs. Recco
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Balder" data-source="post: 254459" data-attributes="member: 52454"><p>Det är väl skönt att slippa mobiltelefonerna överallt så för min del får den gärna vara avstängda i backen.</p><p>Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning utan bara testat ett antal tran. mot olika mobiltelefoner. Någon test från Ortovox känner jag dock heller inte till.</p><p>Har testat själv Ortovox (F1, X1, D1, M1), Tracker, Barryvox både som med telefon passiv och vid ringning. Jag har inte testat alla mobiltelefoner på marknaden men det verkar som de gamla påverkade mer än de moderna telefonerna.</p><p>Testat både med mobilen vid sändaren och mobilen vid mottagaren och ibland tycker jag det blir liten förändring i avståndet men som sagt var inte nämnvärt, inte så att sökningen blir helt utstörd. Självklart så kan det finnas kombinationer som stör mer men det är ingenting jag råkat ut för, skall dock testa mer i vinter.</p><p>En mobil sänder bara ut en signal när den behöver få kontakt med masten och det sker oftast med flera minuters mellanrum för att spara batterier. Man hör när det sprakar i bilradion om mobilen är i närheten. Mellan dessa sändningar är mobilen "tyst", så med lite avstånd mellan transceivers och mobilen borde risken vara minimal. </p><p>Men "better safe than sorry" så ha gärna mobilen avstängd i alla fall.</p><p>Känner någon till en vetenskaplig test så är jag tacksam för info om den.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Balder, post: 254459, member: 52454"] Det är väl skönt att slippa mobiltelefonerna överallt så för min del får den gärna vara avstängda i backen. Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning utan bara testat ett antal tran. mot olika mobiltelefoner. Någon test från Ortovox känner jag dock heller inte till. Har testat själv Ortovox (F1, X1, D1, M1), Tracker, Barryvox både som med telefon passiv och vid ringning. Jag har inte testat alla mobiltelefoner på marknaden men det verkar som de gamla påverkade mer än de moderna telefonerna. Testat både med mobilen vid sändaren och mobilen vid mottagaren och ibland tycker jag det blir liten förändring i avståndet men som sagt var inte nämnvärt, inte så att sökningen blir helt utstörd. Självklart så kan det finnas kombinationer som stör mer men det är ingenting jag råkat ut för, skall dock testa mer i vinter. En mobil sänder bara ut en signal när den behöver få kontakt med masten och det sker oftast med flera minuters mellanrum för att spara batterier. Man hör när det sprakar i bilradion om mobilen är i närheten. Mellan dessa sändningar är mobilen "tyst", så med lite avstånd mellan transceivers och mobilen borde risken vara minimal. Men "better safe than sorry" så ha gärna mobilen avstängd i alla fall. Känner någon till en vetenskaplig test så är jag tacksam för info om den. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Transceiver vs. Recco
Tillbaka
Topp