Transceiver...

Transceiver...
tjena.
köpte en ortovox x1 från www.globtrotter.de i förra veckan. rekomenderar den helt klart. den är digital och analog vad jag förstår och lätt att lära sig. förövrigt finns den här på freeride för 2840. jag betalade 229 € vilket e lite billigare..:) annars vet jag att de har bra pris på paket med spade sond å tranceiver på www.sportconrad.de kika där. nu smet jag lite från din fråga men att hitta billiga saker kan du ju inte heller tycka är fel...:) (jag har förövrigt en everestspade från stadium, funkar så där, bröt av en förra vintern)

Transceiver...
X1:an är väl bra. Har bara prövat en kompis. Annars är ju trackern ett säkert alternativ, ganska lätt att söka flera med. Kryssade antenner. Själv har jag Barryvox och är nöjd med den. Har tack och lov aldrig behövt använda den i skarpt läge, men varit på många "träningar". Är det starkt solljus kan dock siffrorna synas lite dåligt, men det funkar. Egentligen hanlar det ju om att lära sig sin egen modell ordentligt. Många bergsguider och räddningsmän i Alperna har ju F1 fortfarande, och tycker den är lättare än de digitala. Håller med Erik om everest. Det passar inte in i en seriös skidgarderob, utan bör väl helst användas av semestersladdare i Sälen och Åre. Aluminiumspade är ju enligt många att föredra, men det finns ju många bra i "plast". Ascension är en personlig favorit i "plastsegmentet". Sonder är jag tyvärr inget proffs på alls, men resonemanget bör väl bli längd, material och pris. Har en ortovox som funkar aldeles utmärkt av längr typ. Ful, men bra.
Lycka till

Transceiver...
Angående lavinsändare...

Fick förra veckan en genomgång av en schweizare (Manuel Genswein) som hjälper till att utveckla transceivers om varför man inte skulle ha en Ortovox X1. han gav en mycket passionerad redogörelse om varför den inte alls var särskilt bra, en redogörelse som i stort ungefär boils down to this:

Den är analog och digital, och när man börjar söka efter nån som ligger under snön så söker den från omkring 40 meter i analogt läge, dvs den ger enbart ifrån sig ljud, sen när man väl kommer närmare så sätter den in digitalt också och man ser avståndet till den mottagande transceivern på displayen, och visar även riktningen med pilar, samtidigt som den fortfarande ger ifrån sig ljud. Sen minns jag inte exakt i vilken ordning det kom, men när man sen kommer närmare mottagaren så slutar den ge ifrån sig ljud, och sen är det ytterligare en förändring i display/ljud av något slag...

Vad han alltså ville få fram var att man vid användande av denna måste ställa om sig 4 gånger (först bara lyssna till signalerna, sedan följa pilarna och hålla koll på antalet meter och ljudet, sen enbart följa pilar och meteranvisningen etc...) innan man kommer fram till punkten där man kan börja gräva... Att lära in dessa fyra olika moment för att kunna ställa om sig snabbt och relativt obehindrat när det väl gäller att hitta sin polare under snön kräver otroligt mycket övning innan det sitter.

För "oss vanliga dödliga" som förhoppningsvis inte behöver använda transceivers ofta är det i alla lägen mycket bättre att välja en enklare modell. I tester där både ovana användare och bergsguider fått i uppdrag att under 20 minuters tid hitta fyra begravda transceivers failade x1an testet, inte ens bergsguiden som var väldigt van transceiveranvändare lyckades hitta mer än två...

Jag själv använder Barryvox Mammut och tycker att den är lätt att lära sig och komma överens med (har dock lyckligtvis inte heller behövt använda den i skarpt läge...), även Genswein höll denna som lättast och smidigast att lära sig använda, och i ovan nämnda test klarade både amatörer och proffs att hitta upp alla fyra begravda mottagare med Barryvoxen.

Och nej, Manuel Genswein är inte "köpt" av Barryvox, han har varit med och utvecklat en hel drös med transceivers för en hel massa märken...

Transceiver...
köpte transceiver, väska och spade direkt från leverantör för 20% mindre är nettopriset... 1630 spänn. känner mig som värsta börshajen... fridens liljor

Transceiver...
Handlade en Barryvox Mammut förra säsongen och är grymt nöjd med den. Har tränat en del och när man lär sig hur den fungerar sa tar det inte manga minuter att gräva fram en annan sändare! Jag valde mellan trackern och Barryvox, men förutom användarvänligheten tyckte jag att barryvoxen hade bättre sele och smidigare format.

Transceiver...
Tja!

Kör oxå med en Barryvox Mammut köpte den i våras i Italien för ca 2600SEK.
Har tränat med den & det var mkt enkelt att hitta min polares transciever.
Hoppas att man slipper använda den i skarpt läge....
Läser just nu en handbok om Laviner, finns att låna på bibblan, kanon!

// Kricke

Tillbaka
Topp