transceivers

gurrag

Ny medlem
transceivers
Är det nån som har koll på vilket märke man ska köpa om man är ute efter en lättanvänd och bra transceiver?
Ligger verkligen alla bra runt 3000 pix?...

transceivers
Mammut Barrywox är en av marknadens bästa enligt utländskt test i skidtidning.

Utemagasinet hade ett grymt välgjort test för ett år sedan. De konstaterade att de analoga har längre sökvidd men svårare för en amatör att tyda. De digitala ger kortare söktid och det är vad din kompis är intresserad utav. Att spara ett par hundra om den inte används är smart, om det är skarpt läge och din kompis ligger begravd tror jag att de där hundralapparna spelar mindre roll.

transceivers
Jag har Ortovox M2. Jättenöjd, har ju tack och lov inte behövt använda den. Men har övat med den och varit på lavinkurs. (Nej, vi fick inte lära ut någonting till lavinerna)
Guiden hade aldrig provat den men blev imponerad av den sa han.
Funkar bra att söka efter flera gubbar också.
Skön att ha på, märks knappt.
Man kan inte ha på den utan att den är igång.
Minns dock inte vad den kostade, var bland de dyraste men lättast att söka med om man är ovan har jag hört.

transceivers
Håller med om att Barryvoxen är klart skönast att använda, men vilken du än väljer så se till att öva ett par gånger per säsong för att ha färskt i minnet hur man sparar minuter när det verkligen händer.

transceivers
Ett tips:
Köp en digital, men lär dig gärna söka med en analog först, och sedan din digitala. Då lär du dig metodiken och att ALDRIG stå stilla och stirra dig blind på riktningsvisaren (som vanligtvis inte är helt tillförlitlig).
Detta är ett vanligt fel hos otränade personer som ska söka. De står stilla och försöker rikta trancivern åt rätt håll hela tiden, istället för att gå och se om man kommer närmare eller längre ifrån.

transceivers
helst ska man nog prova flera olika och se vilken som passar en själv bäst.

jag tycker att Ortovox m2 har ett bra system med både analogt och digitalt system igång hela tiden.

har man bestämt sig för att köpa lavinutrustning så har man antagligen också kommit underfund med att man inte kan köpa efter priser. därmed inte sagt att man inte ska försöka få en bra deal.

Tillbaka
Topp