Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
transciever 10/11
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 823885" data-attributes="member: 47541"><p>@ Noljas</p><p></p><p>Frågan är vad du gör rätt som inte har sönder spadar. I Voiles fall är det härdningsgraden som är skillnaden, det är endast de spadblad som härdats upp till T6 som visat sig hålla. Alla spadar är mer eller mindre härdade annars skulle de inte gå att gräva med överhuvudtaget, så köp inte spaden bara för att försäljaren säger att den har härdat blad. Skidpatrullen i Åre köpte till exempel in Voilespadar som inte var härdade upp till graden T6 för några år sedan och de såg ut som russin efter första grävövningen.</p><p></p><p>I Avytechs fall så tror jag att det är tjockleken på godset som är avgörande men faktum är att också Avytech-bladet böjer sig om man tar i för mycket.</p><p></p><p>De tester som utförts har helt enkelt bestått av vanlig grävning. Då jag var med och gjorde mitt första spadtest i Abisko så tog vi med de olika spadarna i jobbet. Vissa gick av i första spadtaget. Skrämmande faktiskt. Efter det testet har grävtekniken effektiviserats i samband med att V-shaped Conveyor Belt Avalanche Rescue Digging togs fram. Ökad effektivitet ökar också påfrestning på spadarna vilket märks i de nyare testerna.</p><p></p><p>Det blev ett ganska stort rabalder i lavinvärlden och fjällräddningsvärlden när de här testerna kom. För min del så är jag inte alls främmande för resultaten, jag ser förstörda spadar nästan varje vecka.</p><p></p><p>Dock så skulle man kunna ha 3 kategorier, först spadar verkligen håller, sen spadar som håller för en enstaka räddningsinsats men som kommer att se ut som ett russin efteråt och sist kategorin spadar som borde förbjudas. </p><p></p><p>Om spaden bara har ett tillräckligt bra skaft och infästning i bladet så kommer den inte gå av i alla fall och duger då antagligen till en första räddningsinsats. Spadar med klena skaft, ofta med plastblad, riskerar att gå av och då går den inte att gräva med längre, dessa borde inte få säljas som säkerhetsutrustning överhuvudtaget.</p><p></p><p>@ Henk021</p><p></p><p>Det är ingen i tråden som fått sina nyinköpta 3+. De som fingrat på den har gjort det i samband med ISSW och då var det antagligen samma testmodell som jag testat. Frågan kvarstår...</p><p></p><p>Skulle någon få sin 3+ före mig får ni gärna höra av er så ska jag guida er igenom ett test av de svagheter den haft problem med så att vi kan få upp en recension här i tråden.</p><p></p><p>Vill flagga upp en annan produkt som är på gång som jag själv hoppas mycket på: <a href="http://www.arva-equipment.com/en/Products/product_130.html" target="_blank">http://www.arva-equipment.com/en/Products/product_130.html</a></p><p></p><p>Jag ska få 2 testexemplar i nästa vecka. Enligt Arva så har den redan gått igenom första testvändan och det ska vara mer eller mindre butiksfärdiga ex som jag ska få testa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 823885, member: 47541"] @ Noljas Frågan är vad du gör rätt som inte har sönder spadar. I Voiles fall är det härdningsgraden som är skillnaden, det är endast de spadblad som härdats upp till T6 som visat sig hålla. Alla spadar är mer eller mindre härdade annars skulle de inte gå att gräva med överhuvudtaget, så köp inte spaden bara för att försäljaren säger att den har härdat blad. Skidpatrullen i Åre köpte till exempel in Voilespadar som inte var härdade upp till graden T6 för några år sedan och de såg ut som russin efter första grävövningen. I Avytechs fall så tror jag att det är tjockleken på godset som är avgörande men faktum är att också Avytech-bladet böjer sig om man tar i för mycket. De tester som utförts har helt enkelt bestått av vanlig grävning. Då jag var med och gjorde mitt första spadtest i Abisko så tog vi med de olika spadarna i jobbet. Vissa gick av i första spadtaget. Skrämmande faktiskt. Efter det testet har grävtekniken effektiviserats i samband med att V-shaped Conveyor Belt Avalanche Rescue Digging togs fram. Ökad effektivitet ökar också påfrestning på spadarna vilket märks i de nyare testerna. Det blev ett ganska stort rabalder i lavinvärlden och fjällräddningsvärlden när de här testerna kom. För min del så är jag inte alls främmande för resultaten, jag ser förstörda spadar nästan varje vecka. Dock så skulle man kunna ha 3 kategorier, först spadar verkligen håller, sen spadar som håller för en enstaka räddningsinsats men som kommer att se ut som ett russin efteråt och sist kategorin spadar som borde förbjudas. Om spaden bara har ett tillräckligt bra skaft och infästning i bladet så kommer den inte gå av i alla fall och duger då antagligen till en första räddningsinsats. Spadar med klena skaft, ofta med plastblad, riskerar att gå av och då går den inte att gräva med längre, dessa borde inte få säljas som säkerhetsutrustning överhuvudtaget. @ Henk021 Det är ingen i tråden som fått sina nyinköpta 3+. De som fingrat på den har gjort det i samband med ISSW och då var det antagligen samma testmodell som jag testat. Frågan kvarstår... Skulle någon få sin 3+ före mig får ni gärna höra av er så ska jag guida er igenom ett test av de svagheter den haft problem med så att vi kan få upp en recension här i tråden. Vill flagga upp en annan produkt som är på gång som jag själv hoppas mycket på: [URL]http://www.arva-equipment.com/en/Products/product_130.html[/URL] Jag ska få 2 testexemplar i nästa vecka. Enligt Arva så har den redan gått igenom första testvändan och det ska vara mer eller mindre butiksfärdiga ex som jag ska få testa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
transciever 10/11
Tillbaka
Topp