Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
transciever 10/11
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 824434" data-attributes="member: 47541"><p>Har du någon teori bakom det? Det är alltid kul att höra hur folk resonerar.</p><p></p><p>Själv så delar jag upp sondanvändare i 2 kategorier. vanliga skidåkare, skidlärare och offpistguider i ena kategorin och skidpatrull, fjällräddning och lavintekniker i andra.</p><p></p><p>Den första ska egentligen aldrig använda sin sond. Gör man rätt så kommer den att ligga och skramla i ryggsäcken vinter ut och vinter in. Då är det viktigt att den är så liten och smidig som det bara går. Dock så säger statistiken oss att lavinoffer sällan överlever djupare ned än 2 m så därför är 2 m den längdgräns som jag har. Att man får böja sig ned och trycka ned hela sonden för att verkligen nå ned de 2 metrarna kan man som amatör ta eftersom det egentligen aldrig ska hända. Men som ni själva förstår här så är segementens längd egentligen viktigare för hur smidig sonden är ihopfälld än hur lång själv sonden är, så när ni väljer sond titta också på hur lång den är ihoppackad.</p><p></p><p></p><p>För den organiserade räddningen eller för de som på andra sätt använder sonden regelbundet är det skönt om den når ned 2 m i snötäcket utan att man måste böja sig ned sista biten. Då bör sonden vara längre än 3 m.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 824434, member: 47541"] Har du någon teori bakom det? Det är alltid kul att höra hur folk resonerar. Själv så delar jag upp sondanvändare i 2 kategorier. vanliga skidåkare, skidlärare och offpistguider i ena kategorin och skidpatrull, fjällräddning och lavintekniker i andra. Den första ska egentligen aldrig använda sin sond. Gör man rätt så kommer den att ligga och skramla i ryggsäcken vinter ut och vinter in. Då är det viktigt att den är så liten och smidig som det bara går. Dock så säger statistiken oss att lavinoffer sällan överlever djupare ned än 2 m så därför är 2 m den längdgräns som jag har. Att man får böja sig ned och trycka ned hela sonden för att verkligen nå ned de 2 metrarna kan man som amatör ta eftersom det egentligen aldrig ska hända. Men som ni själva förstår här så är segementens längd egentligen viktigare för hur smidig sonden är ihopfälld än hur lång själv sonden är, så när ni väljer sond titta också på hur lång den är ihoppackad. För den organiserade räddningen eller för de som på andra sätt använder sonden regelbundet är det skönt om den når ned 2 m i snötäcket utan att man måste böja sig ned sista biten. Då bör sonden vara längre än 3 m. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
transciever 10/11
Tillbaka
Topp