Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
transciever 10/11
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 824495" data-attributes="member: 74439"><p>Jag resonerar som Mårten. Det viktigaste för mig är packstorleken och vikten.</p><p>Gör man en riskanalys på hur troligt det är att behöva kamraträdda någon som ligger begravd på >2 meters djup, jämför detta med chanserna att hinna gräva fram någon i tid så inser man att det är ytterst sällan en lite längre sond hade gjort någon skillnad i praktiken. Samma tanke applicerar jag på spadar, första hjälpen förpackningar osv. Visst, det ser coolt ut inne på umpabumpabaren att ha en mindre akutmottagning i ryggsäcken men om du inte kan använda det, eller ens behöver använda det så är det ingen bra prioritering.</p><p>Tittar man på hjälmdiskussionen så har fler och fler användare och tillverkare börjat inse att den viktigaste egenskapen hos en hjälm är att den är snygg. En ful hjälm kan vara nog så godkänd, men blir mer ofta liggande på hotellrummet.</p><p>Fördelen med att handla i en butik är att man får möjlighet att fysiskt prova sakerna innan köp. Packa ned det du brukar ha i din ryggsäck och ta med den till butiken, kolla sedan om sond och spade får plats. Går det inte eller om det är knappt så borde man fundera på att byta ut någon del utav utrustningen. Mindre spade, större ryggsäck, mer komprimerbart värmeplagg... Alla delar kan bytas ut och här får man göra sin egen avvägning vad man anser sig ha behov av, eller råd med.</p><p>Det är skrämmande att se hur många som åker omkring med ryggsäcken öppen för att få plats med allt de behöver.</p><p>Och som det redan har sagts så många gånger, i dagens samhälle ser vi en tendens till en övertro till teknik. Att köpa den bästa säkerhetsutrustningen gör dig inte till en säkrare åkare, snarare tvärtom skulle jag gissa. Riskacceptansen ökar med tron på möjligheten att bli räddad.</p><p>Mången åkare har man mött som har haft attityden att de inte skulle åka just det åket utan transceiver.</p><p>Det är ett farligt sätt att resonera på, riskerna minskar inte med mer säkerhetsutrustning. Konsekvenserna blir kanske inte lika allvarliga, men risknivån påverkas inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 824495, member: 74439"] Jag resonerar som Mårten. Det viktigaste för mig är packstorleken och vikten. Gör man en riskanalys på hur troligt det är att behöva kamraträdda någon som ligger begravd på >2 meters djup, jämför detta med chanserna att hinna gräva fram någon i tid så inser man att det är ytterst sällan en lite längre sond hade gjort någon skillnad i praktiken. Samma tanke applicerar jag på spadar, första hjälpen förpackningar osv. Visst, det ser coolt ut inne på umpabumpabaren att ha en mindre akutmottagning i ryggsäcken men om du inte kan använda det, eller ens behöver använda det så är det ingen bra prioritering. Tittar man på hjälmdiskussionen så har fler och fler användare och tillverkare börjat inse att den viktigaste egenskapen hos en hjälm är att den är snygg. En ful hjälm kan vara nog så godkänd, men blir mer ofta liggande på hotellrummet. Fördelen med att handla i en butik är att man får möjlighet att fysiskt prova sakerna innan köp. Packa ned det du brukar ha i din ryggsäck och ta med den till butiken, kolla sedan om sond och spade får plats. Går det inte eller om det är knappt så borde man fundera på att byta ut någon del utav utrustningen. Mindre spade, större ryggsäck, mer komprimerbart värmeplagg... Alla delar kan bytas ut och här får man göra sin egen avvägning vad man anser sig ha behov av, eller råd med. Det är skrämmande att se hur många som åker omkring med ryggsäcken öppen för att få plats med allt de behöver. Och som det redan har sagts så många gånger, i dagens samhälle ser vi en tendens till en övertro till teknik. Att köpa den bästa säkerhetsutrustningen gör dig inte till en säkrare åkare, snarare tvärtom skulle jag gissa. Riskacceptansen ökar med tron på möjligheten att bli räddad. Mången åkare har man mött som har haft attityden att de inte skulle åka just det åket utan transceiver. Det är ett farligt sätt att resonera på, riskerna minskar inte med mer säkerhetsutrustning. Konsekvenserna blir kanske inte lika allvarliga, men risknivån påverkas inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
transciever 10/11
Tillbaka
Topp