Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Transciever - vad är det egentligen? (Försäkringsärende)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1099272" data-attributes="member: 60010"><p>"<strong>Kommunikation</strong> består av många komplexa processer, som mycket förenklat ofta <strong>sammanfattas med endast själva överföringen</strong>, vidaresändningen, <strong>av information från en punkt till en annan</strong>".</p><p></p><p>Transceiver 1: Här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du är 20 meter längre bort åt höger -> Transceiver 1: här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du nu är närmare, bara 15 meter bort rakt fram... osv.</p><p></p><p>Uppenbarligen skickas information från en avsändare till en mottagare vilket per definition är kommunikation och alltså är transceivers kommunikationsutrustning. Sen exakt vad som står i villkoren är ju en annan sak.</p><p></p><p>Från länsförsäkringars villkor:</p><p></p><p><strong>Stöldbegärlig egendom</strong></p><p>Med stöldbegärlig egendom avser vi:</p><p>• föremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar</p><p>• föremål med särskilt samlarvärde, det vill säga föremål som har ett</p><p>marknadsvärde på grund av sin attraktion för samlare</p><p>• antikviteter, konstverk, konstföremål, äkta mattor, fick- och armbandsur,</p><p>pälsar och pälsverk</p><p>• datorer samt utrustning och tillbehör till dessa</p><p>• apparat/utrustning för ljud- eller bildåtergivning, kameror, gps-utrustning,</p><p>musikinstrument, mobila telefoner och <strong>annan elektronisk kommunikationsutrustning</strong></p><p><strong>samt tillbehör till dessa (även programvara, cd, dvd</strong></p><p><strong>med mera)</strong></p><p>• vapen</p><p>• drycker med alkoholhalt högre än 2,25 volymprocent</p><p></p><p>(här fick du också svar på varför du inte fick ersättning för dina tillbehör till e.g. drönare.</p><p></p><p>Grundprincipen hos försäkringsbolag är att dom beräknar risk enligt ett antal parametrar där dom sätter premien efter vilken risk som föranligger. I förråd så är risken för stöld större och därför tar dom ut den parametern ur ekvationen genom att säga att stöldbegärlig egendom inte ersätts om den förvaras i förråd. En liten elektronisk sak som kostar 3000-5000 SEK är uppenbarligen stöldbegärlig.</p><p></p><p>Ytterligare en anledning till att exempelvis telefoner och liknande inte ersätts i förråd är att det inte rimligen kan krävas att man förvarar dom i förrådet. En säng kan försäkringsbolaget inte inte ersätta i förråd då en sådan klausul i avtalet skulle göra att man väljer ett annat bolag eftersom det är mycket rimligare att folk vill förvara en säng än en telefon i ett förråd. Att komma och säga att du inte har plats med en transceiver i lägenheten är bara löjligt...</p><p></p><p>Det är inte svårt att få väldigt bra ersättning från försäkringsbolaget bara man lyckas hålla god ton i samtalet och har agerat med ett visst mått av förstånd (eller betalat extra för att slippa agera med förstånd). Exempelvis står det i villkoren för länsförsäkringar att dom ersätter stöldbegärlig egendom i förråd om man tecknat en drulleförsäkring eller liknande utökad försäkring.</p><p></p><p>Ett exempel på agerande från mitt försäkringsbolag: En kvinna ringer upp mig från Tygg-hansa och frågar om jag har blivit bra i mitt knä som jag anmält att jag skadat (dom har redan betalat ut för alla utlägg osv relaterat till skadan). Jag säger att jag inte är helt bra men att det inte stör mig så mycket i vardagen. Kvinnan säger att hon tycker att jag absolut ska få det undersökt igen (dom betalar) och om läkaren anser att besvären är tillräckliga så kan jag nog få mer ersättning från Trygg-hansa (nu gör dom visserligen det här för att kunna slippa hålla ett visst belopp i reserv men dom hade lika gärna kunnat skriva av ärendet där i telefon).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1099272, member: 60010"] "[b]Kommunikation[/b] består av många komplexa processer, som mycket förenklat ofta [b]sammanfattas med endast själva överföringen[/b], vidaresändningen, [b]av information från en punkt till en annan[/b]". Transceiver 1: Här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du är 20 meter längre bort åt höger -> Transceiver 1: här är jag -> Transceiver 2: uppfattat, jag ser att du nu är närmare, bara 15 meter bort rakt fram... osv. Uppenbarligen skickas information från en avsändare till en mottagare vilket per definition är kommunikation och alltså är transceivers kommunikationsutrustning. Sen exakt vad som står i villkoren är ju en annan sak. Från länsförsäkringars villkor: [b]Stöldbegärlig egendom[/b] Med stöldbegärlig egendom avser vi: • föremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar • föremål med särskilt samlarvärde, det vill säga föremål som har ett marknadsvärde på grund av sin attraktion för samlare • antikviteter, konstverk, konstföremål, äkta mattor, fick- och armbandsur, pälsar och pälsverk • datorer samt utrustning och tillbehör till dessa • apparat/utrustning för ljud- eller bildåtergivning, kameror, gps-utrustning, musikinstrument, mobila telefoner och [b]annan elektronisk kommunikationsutrustning samt tillbehör till dessa (även programvara, cd, dvd med mera)[/b] • vapen • drycker med alkoholhalt högre än 2,25 volymprocent (här fick du också svar på varför du inte fick ersättning för dina tillbehör till e.g. drönare. Grundprincipen hos försäkringsbolag är att dom beräknar risk enligt ett antal parametrar där dom sätter premien efter vilken risk som föranligger. I förråd så är risken för stöld större och därför tar dom ut den parametern ur ekvationen genom att säga att stöldbegärlig egendom inte ersätts om den förvaras i förråd. En liten elektronisk sak som kostar 3000-5000 SEK är uppenbarligen stöldbegärlig. Ytterligare en anledning till att exempelvis telefoner och liknande inte ersätts i förråd är att det inte rimligen kan krävas att man förvarar dom i förrådet. En säng kan försäkringsbolaget inte inte ersätta i förråd då en sådan klausul i avtalet skulle göra att man väljer ett annat bolag eftersom det är mycket rimligare att folk vill förvara en säng än en telefon i ett förråd. Att komma och säga att du inte har plats med en transceiver i lägenheten är bara löjligt... Det är inte svårt att få väldigt bra ersättning från försäkringsbolaget bara man lyckas hålla god ton i samtalet och har agerat med ett visst mått av förstånd (eller betalat extra för att slippa agera med förstånd). Exempelvis står det i villkoren för länsförsäkringar att dom ersätter stöldbegärlig egendom i förråd om man tecknat en drulleförsäkring eller liknande utökad försäkring. Ett exempel på agerande från mitt försäkringsbolag: En kvinna ringer upp mig från Tygg-hansa och frågar om jag har blivit bra i mitt knä som jag anmält att jag skadat (dom har redan betalat ut för alla utlägg osv relaterat till skadan). Jag säger att jag inte är helt bra men att det inte stör mig så mycket i vardagen. Kvinnan säger att hon tycker att jag absolut ska få det undersökt igen (dom betalar) och om läkaren anser att besvären är tillräckliga så kan jag nog få mer ersättning från Trygg-hansa (nu gör dom visserligen det här för att kunna slippa hålla ett visst belopp i reserv men dom hade lika gärna kunnat skriva av ärendet där i telefon). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Transciever - vad är det egentligen? (Försäkringsärende)
Tillbaka
Topp