Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trasig Naxo NX22
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 854371" data-attributes="member: 12152"><p>Det är faktiskt så att flera stora märken har som krav att ALLA butiker som säljer deras produkter ska vara en representant för märket vid reklamationer. Det gäller oavsett vart och till vilket pris varan har köpts. Salomon är ett exempel på detta. Nu har jag inte köpt någon Salomonprodukt på ett tag, men senast jag köpte så bifogades det ett litet häfte med villkor för deras världsomspännande garanti. Mig veterligen gäller samma regler fortfarande. Det står tom formulerat i deras garantiavtal som bifogas någonting i stil med "For warranty claims, please contact you nearest Salomon Authorized Dealer". Lite senare i samma text står det "Salomon products can only be sold by a Salomon Authorized Dealer". Dvs, det är tom REKOMMENDERAT av Salomon att man ska vända sig till sin lokala butik, trots att man har handlat från en nätbutik i Tibet under Yeti-rean. För att överhuvudtaget få sälja Salomonprodukter måste man alltså bland annat acceptera att vara märkets representant ut mot kunden vid reklamationsärenden. En del andra märken har samma policy med en världsgaranti. Canon på kamerasidan tex. Det är en av tryggheterna i att köpa produkter från större aktörer. </p><p></p><p>Det är den finstilta delen av det hela. Sen håller jag fullständigt med om att det är ett i det närmaste orimligt åtagande för mindre butiker i Sverige. De blir då bara någon form av serviceinstans Nord för tyska butiker, speciellt på friåkningssidan. Ohållbart i längden naturligtvis, och redan nu har vi förvånandsvärt få butiker i Sverige som säljer friåkningsskidor. Ser man till marknaden så borde det finnas underlag för betydligt fler. Jag undrar hur mycket pengar Conrad och dom andra tyska butikerna har tjänat på svenska friåkare de senate åren egentligen. Det räcker att kliva in i deras butik i Garmisch för att förstå att det inte är småsummor. Märker dom att man är svensk så rullas ju i princip röda mattan ut. När euron var dyr ett tag (var väl nästan 11 spänn ett tag?) så försvann en stor del av skillnaden, men nu är "problemet" tillbaka i full kraft igen. Alla säger att man borde handla i Sverige, men sen när det väl ska tryckas på Beställ så väljer man Bestätigung istället och tjänar 2 papp. Bara den här gången. Varje gång.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 854371, member: 12152"] Det är faktiskt så att flera stora märken har som krav att ALLA butiker som säljer deras produkter ska vara en representant för märket vid reklamationer. Det gäller oavsett vart och till vilket pris varan har köpts. Salomon är ett exempel på detta. Nu har jag inte köpt någon Salomonprodukt på ett tag, men senast jag köpte så bifogades det ett litet häfte med villkor för deras världsomspännande garanti. Mig veterligen gäller samma regler fortfarande. Det står tom formulerat i deras garantiavtal som bifogas någonting i stil med "For warranty claims, please contact you nearest Salomon Authorized Dealer". Lite senare i samma text står det "Salomon products can only be sold by a Salomon Authorized Dealer". Dvs, det är tom REKOMMENDERAT av Salomon att man ska vända sig till sin lokala butik, trots att man har handlat från en nätbutik i Tibet under Yeti-rean. För att överhuvudtaget få sälja Salomonprodukter måste man alltså bland annat acceptera att vara märkets representant ut mot kunden vid reklamationsärenden. En del andra märken har samma policy med en världsgaranti. Canon på kamerasidan tex. Det är en av tryggheterna i att köpa produkter från större aktörer. Det är den finstilta delen av det hela. Sen håller jag fullständigt med om att det är ett i det närmaste orimligt åtagande för mindre butiker i Sverige. De blir då bara någon form av serviceinstans Nord för tyska butiker, speciellt på friåkningssidan. Ohållbart i längden naturligtvis, och redan nu har vi förvånandsvärt få butiker i Sverige som säljer friåkningsskidor. Ser man till marknaden så borde det finnas underlag för betydligt fler. Jag undrar hur mycket pengar Conrad och dom andra tyska butikerna har tjänat på svenska friåkare de senate åren egentligen. Det räcker att kliva in i deras butik i Garmisch för att förstå att det inte är småsummor. Märker dom att man är svensk så rullas ju i princip röda mattan ut. När euron var dyr ett tag (var väl nästan 11 spänn ett tag?) så försvann en stor del av skillnaden, men nu är "problemet" tillbaka i full kraft igen. Alla säger att man borde handla i Sverige, men sen när det väl ska tryckas på Beställ så väljer man Bestätigung istället och tjänar 2 papp. Bara den här gången. Varje gång. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trasig Naxo NX22
Tillbaka
Topp