Tre toppar, vad tycker ni?

OstMats

Ny medlem
konstigt nog har jag inte hittat en enda tråd om detta, trots att debatten har varit mer eller mindre igång i många år. länka gärna om nåt har undgått mig.
men vad tycker ni? är det rätt att exploatera ett naturreservat för att bygga ett nytt jättesystem för utförsåkning? är det kanske så att vi bör lämna dom fjäll som finns kvar till renar, ripor och de entusiaster som är villiga att ta sig dit på egen hand? eller iallafall bygga utanför befintliga naturreservat?

jag är emot projektet tre toppar, med liftar på städjan. vill man åka lift finns det många alternativ men framförallt i södra fjällen är de orörda kalfjällstopparna lätträknade. att planen dessutom är att bygga liftar, hugga ner skog och bygga gästbäddar i ett naturreservat som också är bortlovat till Idre sameby som betesmark gör inte saken bättre.

nej jag tycker att de skule bli riktigt hype med en endaste lift upp på städjan så får man ta sig ner best fan man vill.. eller kasnke en lift på varje sida ;)

samer, va är de lixom ?

Ja tycker nog att de vore bra, 1/2 liftar och 4/3 backar, om dom hadde det så skulle de väll inte störa så mycke ? plus att de blir mer plats får offpist med om man inte har så många backar.

Emot
Det kommer inte att bli bara ett par liftar
Så fort de har fått tillstånd att bygga en lift kommer det att komma nya krav på fler liftar
Som vanligt blir det sysselsättningen som argument
Det finns så många andra ställen att åka på

Emot
Tycker inte om när folk gör bra ställen lättåtkomliga.
Dessutom tycker jag att det är orimligt att bygg ut över städjan för att kunna ta sig till fjätervålen. Bilen tar inte lång stund dit och fjällen söderöver är lätträknade.

som sagt dem fick ju avslag,, så det ligger på lite is nu
dock e nog morbror lite lack men så ere, kanske är bäst att dem inte bygger ut. Framtiden får utvisa när andra anläggningar bygger ut o Idre är kvar med samma storlek + ett fint naturreservat som lockar MÅNGA människor

Det är väl bara en tidsfråga innan man behöver åka betydligt högre upp i Sverige för att hitta snö, så det är nog lika bra att staten stoppar Idre från att kasta bort sina pengar..... ;-)

jo, allt talar väl mot dom just nu, regering, domstolar och samerna säger fetnej. dom vill tydligen inte ge sig men jag tror och hoppas att det bara är att ge upp. dessutom blir ju idre-trakten mycket mer mångsidigt som skidområde om man har bra oexploaterad teräng också.

jag har inte hört nånting om den där men att bygga en jäkla stort skid ställe i en naturreservat ska man fan inte göra.....vrf just där??

Är förvånad över allt motstånd, ställer man frågan här borde väl alla villa att man bygger, en eloge till alla motståndare som trots sitt intresse är emot.
Men, hur mycket orörd fjällvärld finns det? Tittar man på kartan finns det en j-a massa berg där renar, ripor och annat vilt kan frodas.
Flyger man över landet så finns flera hundra kilometer mark utan liftar, varför sånt liv över den här, i sammanhanget, bergsknallen?

Fabrikorn sa:
Är förvånad över allt motstånd, ställer man frågan här borde väl alla villa att man bygger, en eloge till alla motståndare som trots sitt intresse är emot.
Men, hur mycket orörd fjällvärld finns det? Tittar man på kartan finns det en j-a massa berg där renar, ripor och annat vilt kan frodas.
Flyger man över landet så finns flera hundra kilometer mark utan liftar, varför sånt liv över den här, i sammanhanget, bergsknallen?
"År 1993 fick samebyn betesrätt i naturreservatet som kompensation för att vi gick med på att flytta från ett område nära Idre fjälls anläggningar som då var aktuellt för exploatering. Enligt avtalet erhöll vi renbetet för evig tid. Men innan det gått tio år vill de nu ta marken igen. Det sker samtidigt som vi just förlorat flera rättsprocesser som tränger bort våra renar från privat­ägd mark." - Jörgen jönsson, ordförande i Idre sameby i DN 19 november 2006

det handlar väl om att ge och ta egentligen, vi skidåkare som redan har massvis med liftar och sånt kan väl lämna ett fjäll eller fler så samerna bedriva sin verksamhet även i Dalarna. och som vi kan knata upp på själva, ta en fika och njuta av tystnaden och sedan åka ned för.

Tillbaka
Topp