Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 842600" data-attributes="member: 13863"><p>[USER=12646]@Bud66[/USER]</p><p>Mycket intressant! </p><p></p><p>Jag kör mina Fischer RC4 WC SL (165) med 88 grader kant (1 grad hängning och 87 grader sida) och utan avfasning. Det är en slip jag trivs grymt bra med på dessa skidor. Gott bett på hårt men ändå såpass snällt att jag kan friåka utan att behöva driva på 100 % hela tiden.</p><p></p><p>Det jag är osäker på är hur jag ska slipa mina nya K2 Sidestash (188). Har hitentills kört dem med turistslip, 90 grader kant (1 grad hängning, 89 grader sida). Känns som de behöver något mer aggresiv slip för att bita ordentligt. Tyvärr är jag lite kort på verktyg ... men det finns ju de som gör sånt här mot betalning. Tror 88.5 / 0.5 kan vara vad jag behöver, vill inte slipa för aggresivt eftersom jag har en tendens att då och då hamna i lite knixiga situationer med de här laggen! </p><p></p><p>Men ... hur stor skillnad gör egentligen 0,5 mm hängning jämfört med 1,0 mm om kantvinkeln för övrigt är densamma (tex 89 grader kant)?</p><p></p><p>Struktur är precis som du säger mycket intressant, helt klart avgörande vid extrema temperaturer (kallt eller varmt)! </p><p></p><p>KingsMountain har jag nollkoll på, det är AceDG som ligger där och gubbräjsar. De flesta av mina skiddagar körs i Romme Alpin och Tandådalen/Hundfjället. Eftersom Romme Alpin har Sveriges (världens?) bästa toppstuga är RA det självklara valet. Dessutom är pisterna utomordentligt välskötta. Första timmen är nästan alltid fantastisk!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 842600, member: 13863"] [USER=12646]@Bud66[/USER] Mycket intressant! Jag kör mina Fischer RC4 WC SL (165) med 88 grader kant (1 grad hängning och 87 grader sida) och utan avfasning. Det är en slip jag trivs grymt bra med på dessa skidor. Gott bett på hårt men ändå såpass snällt att jag kan friåka utan att behöva driva på 100 % hela tiden. Det jag är osäker på är hur jag ska slipa mina nya K2 Sidestash (188). Har hitentills kört dem med turistslip, 90 grader kant (1 grad hängning, 89 grader sida). Känns som de behöver något mer aggresiv slip för att bita ordentligt. Tyvärr är jag lite kort på verktyg ... men det finns ju de som gör sånt här mot betalning. Tror 88.5 / 0.5 kan vara vad jag behöver, vill inte slipa för aggresivt eftersom jag har en tendens att då och då hamna i lite knixiga situationer med de här laggen! Men ... hur stor skillnad gör egentligen 0,5 mm hängning jämfört med 1,0 mm om kantvinkeln för övrigt är densamma (tex 89 grader kant)? Struktur är precis som du säger mycket intressant, helt klart avgörande vid extrema temperaturer (kallt eller varmt)! KingsMountain har jag nollkoll på, det är AceDG som ligger där och gubbräjsar. De flesta av mina skiddagar körs i Romme Alpin och Tandådalen/Hundfjället. Eftersom Romme Alpin har Sveriges (världens?) bästa toppstuga är RA det självklara valet. Dessutom är pisterna utomordentligt välskötta. Första timmen är nästan alltid fantastisk! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Tillbaka
Topp