Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Friska_Viljor" data-source="post: 842654" data-attributes="member: 7335"><p>Mycket intressant tråd!</p><p></p><p>Min erfarenhet är att hur aggressiva skidor upplevs/är</p><p></p><p>* <strong>Avfasning</strong></p><p>utan avfasning väldigt aggressiva. </p><p>5-10 cm normala, tillåter sladdsväng. </p><p>* <strong>Hängning</strong></p><p>0 grader=väldigt oroliga, hugger, <em>Hej Spagat!</em>.</p><p>0,5 grader alerta, </p><p>1 grad neutrala. </p><p>* <strong>Sidokant</strong></p><p>så länge man har minst =<90 i komb med hängning (89 sida,1 häng) har jag inte upplevt någon skillnad i bett/grepp/slitstyrka</p><p></p><p>Så för mig spelar avfasning och hängning mer roll än sidokant.</p><p></p><p>Vad gäller <em>rocker</em> skidor så tror jag inte att det egentligen spelar roll om den <em>rockade</em> delen är hängd och avfasad eller inte. Iallafall inte om om skidan redan ligger på kant när den <em>greppar</em> underlaget. Men det beror väl säkert på hur <em>rockad</em> skidan är och hur skärningen ser ut. Kraftig skärning och måttlig tip och tail rocker är säkert känsligare och kan vilja ha hängda/avfasade kanter för att tämjas (typ Henryx 917).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Friska_Viljor, post: 842654, member: 7335"] Mycket intressant tråd! Min erfarenhet är att hur aggressiva skidor upplevs/är * [b]Avfasning[/b] utan avfasning väldigt aggressiva. 5-10 cm normala, tillåter sladdsväng. * [b]Hängning[/b] 0 grader=väldigt oroliga, hugger, [i]Hej Spagat![/i]. 0,5 grader alerta, 1 grad neutrala. * [b]Sidokant[/b] så länge man har minst =<90 i komb med hängning (89 sida,1 häng) har jag inte upplevt någon skillnad i bett/grepp/slitstyrka Så för mig spelar avfasning och hängning mer roll än sidokant. Vad gäller [i]rocker[/i] skidor så tror jag inte att det egentligen spelar roll om den [i]rockade[/i] delen är hängd och avfasad eller inte. Iallafall inte om om skidan redan ligger på kant när den [i]greppar[/i] underlaget. Men det beror väl säkert på hur [i]rockad[/i] skidan är och hur skärningen ser ut. Kraftig skärning och måttlig tip och tail rocker är säkert känsligare och kan vilja ha hängda/avfasade kanter för att tämjas (typ Henryx 917). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Tillbaka
Topp