Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 842750" data-attributes="member: 54815"><p>Riktigt bra tråd!</p><p></p><p>På mina racinglagg (Atomic SL D2 165 och Atomic GS D2 186) har jag 87 grader, ingen hängning. Slalomskidorna är alldeles för aggressiva för att köra friåkning med, och eftersom jag slutat med träning och tävling så blir det inte mycket åkt på dem. De har dessutom vinklade bindningar för att bli ännu mer aggressiva. Storslalomskidorna däremot är helt underbara i pisten. 27 meters radie, men ändå perfekt. Inte alls för stort tycker jag. Går som tåget och går enkelt att få upp på skär.</p><p></p><p>Sen har jag även ett par Super-G skidor där vinklarna är 86 grader (!) och 0,5 graders hängning. Också grymt sköna att köra fritt i pisten med. Radie 33m @ 201cm.</p><p></p><p>Radien har nog att göra med hur man ska slipa, men som Hasse sa i början funkar nog 88,5 och 0,5 helt godkänt för de allra flesta.</p><p></p><p>Jag har ett par JJ:s som är i behov av slipning. Hade från början tänkt att köra 90 grader rakt av, men vi hade ingen vinkel som var 90 så det blev 88 istället. Tänker komplettera med 0,5 graders hängning också. I och med den korta radien vill jag inte ha dem såpass aggressiva, så hängning blir nog bra där. </p><p></p><p>Angående hur jag slipar med tanke på 5-punkts-skärningen, så slipar jag bara mellan de två bredaste punkterna. Utanför är ju ingen idé. Salomon har ju till och med tagit bort kanterna där på Rocker2:an, så där behövs ingen slip. Kanske en avrundning om man vill att de ska hooka ännu mindre än vad de gör (ingenting) i pudret. Lite onödigt enligt mig.</p><p></p><p>Var nyss ute och hängde lillebrorsans kanter. Använde en vanlig kant-fil och lite silvertejp, väldigt ghetto. Men det funkade helt okej, inget jag skulle göra på mina egna skidor, men för honom var det lugnt. Eftersom det är ett par parklagg och han ska köra rails med dom, så ville han ju runda av kanterna. Men jag kan bara inte med att man förstör ett par skidor så, så jag kom på idén att hänga kanterna istället. Då borde man ju kunna köra rails och ha hyfsat vassa kanter på samma gång. Kanterna kommer ju självklart ta stryk ändå, men om min teori stämmer kommer det vara mindre än annars, och på så sätt kommer de hålla mycket längre. Hängning blev rätt så kraftig, 2-2,5 grader ungefär.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 842750, member: 54815"] Riktigt bra tråd! På mina racinglagg (Atomic SL D2 165 och Atomic GS D2 186) har jag 87 grader, ingen hängning. Slalomskidorna är alldeles för aggressiva för att köra friåkning med, och eftersom jag slutat med träning och tävling så blir det inte mycket åkt på dem. De har dessutom vinklade bindningar för att bli ännu mer aggressiva. Storslalomskidorna däremot är helt underbara i pisten. 27 meters radie, men ändå perfekt. Inte alls för stort tycker jag. Går som tåget och går enkelt att få upp på skär. Sen har jag även ett par Super-G skidor där vinklarna är 86 grader (!) och 0,5 graders hängning. Också grymt sköna att köra fritt i pisten med. Radie 33m @ 201cm. Radien har nog att göra med hur man ska slipa, men som Hasse sa i början funkar nog 88,5 och 0,5 helt godkänt för de allra flesta. Jag har ett par JJ:s som är i behov av slipning. Hade från början tänkt att köra 90 grader rakt av, men vi hade ingen vinkel som var 90 så det blev 88 istället. Tänker komplettera med 0,5 graders hängning också. I och med den korta radien vill jag inte ha dem såpass aggressiva, så hängning blir nog bra där. Angående hur jag slipar med tanke på 5-punkts-skärningen, så slipar jag bara mellan de två bredaste punkterna. Utanför är ju ingen idé. Salomon har ju till och med tagit bort kanterna där på Rocker2:an, så där behövs ingen slip. Kanske en avrundning om man vill att de ska hooka ännu mindre än vad de gör (ingenting) i pudret. Lite onödigt enligt mig. Var nyss ute och hängde lillebrorsans kanter. Använde en vanlig kant-fil och lite silvertejp, väldigt ghetto. Men det funkade helt okej, inget jag skulle göra på mina egna skidor, men för honom var det lugnt. Eftersom det är ett par parklagg och han ska köra rails med dom, så ville han ju runda av kanterna. Men jag kan bara inte med att man förstör ett par skidor så, så jag kom på idén att hänga kanterna istället. Då borde man ju kunna köra rails och ha hyfsat vassa kanter på samma gång. Kanterna kommer ju självklart ta stryk ändå, men om min teori stämmer kommer det vara mindre än annars, och på så sätt kommer de hålla mycket längre. Hängning blev rätt så kraftig, 2-2,5 grader ungefär. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Tillbaka
Topp