Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 843010" data-attributes="member: 12483"><p>Sidokanten kan man ganska enkelt kolla/indikera med en fil och filhållare för det önskade gradtalet.</p><p>Tag en svart tuschpenna och måla kanten, dra ett drag med filen och kolla om färgen på kanten försvinner symmetriskt (...fattar ni?). Sjäv har jag samlat på mig hållare under åren för 86, 87, 88 och 89 grader, det liksom blir gärna så när man hållit på ett tag.</p><p></p><p>Hängningen är det värre med. Swix har en filhållare för hängning med skala. Tuschmetoden torde funka även här. Annars är det nog mkt svårt att säkert kunna se skillnad mellan 0,5 eller 0,8 eller 1,0 graders hängning, p g a att kanten är relativt smal på skidans glidsida. Tar gärna tips här!</p><p></p><p>Skärpan kollar jag faktiskt med nageln eller mot huden på fingrarna, antar att känslan för hur skarpt det är kommer med åren. Tar gärna tips även här!</p><p></p><p>En sak till. Jag låter ALDRIG shopen röra sidokanterna. Man riskerar att att dom tar alldeles för mycket!</p><p>Sen hörde jag här förleden att många shopar först hänger kanterna "ganska mycket" (utan att tala om det) innan man planslipar/strukturerar. Detta för inte skada slipstenen, och med argumentet är att de flesta kunder ändå inte vet eller fattar vad hängning innebär. Här kan gärna någon shopanställd kommentera!</p><p> </p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 843010, member: 12483"] Sidokanten kan man ganska enkelt kolla/indikera med en fil och filhållare för det önskade gradtalet. Tag en svart tuschpenna och måla kanten, dra ett drag med filen och kolla om färgen på kanten försvinner symmetriskt (...fattar ni?). Sjäv har jag samlat på mig hållare under åren för 86, 87, 88 och 89 grader, det liksom blir gärna så när man hållit på ett tag. Hängningen är det värre med. Swix har en filhållare för hängning med skala. Tuschmetoden torde funka även här. Annars är det nog mkt svårt att säkert kunna se skillnad mellan 0,5 eller 0,8 eller 1,0 graders hängning, p g a att kanten är relativt smal på skidans glidsida. Tar gärna tips här! Skärpan kollar jag faktiskt med nageln eller mot huden på fingrarna, antar att känslan för hur skarpt det är kommer med åren. Tar gärna tips även här! En sak till. Jag låter ALDRIG shopen röra sidokanterna. Man riskerar att att dom tar alldeles för mycket! Sen hörde jag här förleden att många shopar först hänger kanterna "ganska mycket" (utan att tala om det) innan man planslipar/strukturerar. Detta för inte skada slipstenen, och med argumentet är att de flesta kunder ändå inte vet eller fattar vad hängning innebär. Här kan gärna någon shopanställd kommentera! /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Tillbaka
Topp