Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 846271" data-attributes="member: 12152"><p>Jag tycker det är i princip omöjligt att känna skillnad på olika sidovinklar. I alla fall om man håller sig till 87-89 grader som man vanligen gör. 86 bettar bra, men det kan också vara mentalt. 90 känns slött, men det har också alltid varit i lägen där jag vet att det är 90 grader. Hängvinklarna och belagets "platthet"(?) gör däremot enorm skillnad. En skida som är ohängd vet väl alla hur den känns, och det missar man ju knappast. Ju bredare och/eller bastantare skida, desto större blir effekten av 0 grader i botten. 0,5 känns som den bästa varianten om man vill plocka fram maximal prestanda på hårt underlag, oavsett skidtyp. 1 grad är bättre på skidor som ska köras riktigt fort på mjukare underlag där man vill ha mer kontroll i urpressad sladdad sväng, och på riktigt breda grejor, som annars känns väl brytigt. Även i alperna generellt tycker jag det är bättre, eftersom skidorna går att åka med mindre passning och går bättre när man slöåker bort fallhöjdsmeter. Oftast vill man ju inte bränna kraft i pisten, utan bara flytta sig så effektivt som möjligt. 1,5-2 grader är endast nödvändigt i de fall man verkligen vill snälla ner en skida som känns för bred, eller allmänt bångstyrig, eller på extremt bettigt underlag som exempelvis riktigt kallfrusen konstsnö. </p><p></p><p>När det gäller sidovinklarna så tycker jag som sagt inte att det lönar sig direkt att mecka. Jag brukar först kolla med spritpenna/slip vad det är för kantvinkel. Sen skriver jag det på skidan så att jag kommer ihåg det till nästa gång och slipar skidan med den vinkeln i det dagliga underhållet. Det är för mycket jobb tycker jag att lägga om vinklar, i alla fall om man ska minska den. Hyvla sidewalls och grejor. Nja, det tar jag vid grundprepp i verkstad istället. Och då väljer jag en butik där jag vet att jag kan lita på folk, alternativt kräver att få vara med vid slipningen. </p><p></p><p>Sen har jag ju som prylbög naturligtvis en egen skidslip i källaren, så alternativet att göra det själv finns ju alltid. Jag kanske ska ta och slipa upp skidparken och testa lite vinklar. Min maskin är dock en ren planslip, tar max 110mm och ger ingen jättebra struktur. Men den är smidig att ha när man har lagat stora hål i botten och behöver plana stansningar och liknande. Eller för att plana belag och sen handhänga. Sen är det ju smidigt att ha elslip för sidokanter också om man ska lägga om vinklar, eller bara putsa till kanten till perfektion lite då och då.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 846271, member: 12152"] Jag tycker det är i princip omöjligt att känna skillnad på olika sidovinklar. I alla fall om man håller sig till 87-89 grader som man vanligen gör. 86 bettar bra, men det kan också vara mentalt. 90 känns slött, men det har också alltid varit i lägen där jag vet att det är 90 grader. Hängvinklarna och belagets "platthet"(?) gör däremot enorm skillnad. En skida som är ohängd vet väl alla hur den känns, och det missar man ju knappast. Ju bredare och/eller bastantare skida, desto större blir effekten av 0 grader i botten. 0,5 känns som den bästa varianten om man vill plocka fram maximal prestanda på hårt underlag, oavsett skidtyp. 1 grad är bättre på skidor som ska köras riktigt fort på mjukare underlag där man vill ha mer kontroll i urpressad sladdad sväng, och på riktigt breda grejor, som annars känns väl brytigt. Även i alperna generellt tycker jag det är bättre, eftersom skidorna går att åka med mindre passning och går bättre när man slöåker bort fallhöjdsmeter. Oftast vill man ju inte bränna kraft i pisten, utan bara flytta sig så effektivt som möjligt. 1,5-2 grader är endast nödvändigt i de fall man verkligen vill snälla ner en skida som känns för bred, eller allmänt bångstyrig, eller på extremt bettigt underlag som exempelvis riktigt kallfrusen konstsnö. När det gäller sidovinklarna så tycker jag som sagt inte att det lönar sig direkt att mecka. Jag brukar först kolla med spritpenna/slip vad det är för kantvinkel. Sen skriver jag det på skidan så att jag kommer ihåg det till nästa gång och slipar skidan med den vinkeln i det dagliga underhållet. Det är för mycket jobb tycker jag att lägga om vinklar, i alla fall om man ska minska den. Hyvla sidewalls och grejor. Nja, det tar jag vid grundprepp i verkstad istället. Och då väljer jag en butik där jag vet att jag kan lita på folk, alternativt kräver att få vara med vid slipningen. Sen har jag ju som prylbög naturligtvis en egen skidslip i källaren, så alternativet att göra det själv finns ju alltid. Jag kanske ska ta och slipa upp skidparken och testa lite vinklar. Min maskin är dock en ren planslip, tar max 110mm och ger ingen jättebra struktur. Men den är smidig att ha när man har lagat stora hål i botten och behöver plana stansningar och liknande. Eller för att plana belag och sen handhänga. Sen är det ju smidigt att ha elslip för sidokanter också om man ska lägga om vinklar, eller bara putsa till kanten till perfektion lite då och då. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Tillbaka
Topp