Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snorkel" data-source="post: 846449" data-attributes="member: 51492"><p>Med "att man inte tänker så långt" menar jag att det kan finnas praktiska skäl till att man vill ha en viss vinkel, precis som Friska_viljor tog upp, annat än att man skulle känna skillnad på en grad hit eller dit. Har man t ex en 88 graders slip så vill man ha 88 grader utan att behöva höra en utläggning om att man ändå inte känner nån skillnad. Erfarenheter från olika butiker får man väl rimligen mer som kund än att stå i en och samma butik hela tiden.</p><p></p><p></p><p>Tänkte inte ge fler detaljer om hur det gick till när jag senast slapp betala pga hafsigt jobb men eftersom Hasse ber så snällt. Jag hade åkt en vecka i alperna och lämnade in skidorna för att hämta ut dom på morgonen och ta tåget hem. Letade rätt på en butik jag hört talas om och lämnade in skidorna, fick en personlig försäkran om begärt gradtal av den som skulle slipa, även om det lät som att det var besvärligt att ändra maskinen så skulle det gå bra.</p><p></p><p>Kom glad i hågen för att hämta ut laggen, en yngling i kassan plockade fram dem och skulle ta betalt. Vis av tidigare erfarenheter (från andra butiker) ville jag kolla kanterna först. Undersidan såg fin ut men som jag skrev ovan inte tillstymmelse till kantslip. Jag ville inte betala fullt för halvfärdigt jobb. Killen i kassan sa att det där kan inte jag ta beslut om och hämtade chefen, en dam runt 40.</p><p></p><p>Hon menade först att det visst var slipat utan att ens titta på skidan. Efter ett tag så var hon tvungen att hålla med om att sidokanterna inte varit i närheten av en slip. Jag trodde argumentationen var vunnen men då utbrister damen "men det är ju en freerideskida, dom slipar vi inte kanterna på! " Jag blev helt paff och bad henne upprepa det där vilket hon gjorde. Efter att ha frågat henne om varför skidmecken lovat x antal grader i vinkel samt om hon trodde det var första gången jag lämnade in skidor överhuvudtaget gav hon med sig och jag slapp betala. Eftersom jag skulle med tåget fanns inte tid att fixa skidorna och mecken var ute. Sur blev hon dock, antagligen har hon lyckats med den valsen förut med mindre tjurskalliga utlänningar som är mindre benägna att slänga käft.</p><p></p><p>Ja just det, skidmecken var dalmas och butiken Sport4U i Andermatt. Jag har fler stories också men detta är enda butiken där de direkt försökt lura mig. </p><p></p><p>Ps Planslipningen var dock OK. Ds</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snorkel, post: 846449, member: 51492"] Med "att man inte tänker så långt" menar jag att det kan finnas praktiska skäl till att man vill ha en viss vinkel, precis som Friska_viljor tog upp, annat än att man skulle känna skillnad på en grad hit eller dit. Har man t ex en 88 graders slip så vill man ha 88 grader utan att behöva höra en utläggning om att man ändå inte känner nån skillnad. Erfarenheter från olika butiker får man väl rimligen mer som kund än att stå i en och samma butik hela tiden. Tänkte inte ge fler detaljer om hur det gick till när jag senast slapp betala pga hafsigt jobb men eftersom Hasse ber så snällt. Jag hade åkt en vecka i alperna och lämnade in skidorna för att hämta ut dom på morgonen och ta tåget hem. Letade rätt på en butik jag hört talas om och lämnade in skidorna, fick en personlig försäkran om begärt gradtal av den som skulle slipa, även om det lät som att det var besvärligt att ändra maskinen så skulle det gå bra. Kom glad i hågen för att hämta ut laggen, en yngling i kassan plockade fram dem och skulle ta betalt. Vis av tidigare erfarenheter (från andra butiker) ville jag kolla kanterna först. Undersidan såg fin ut men som jag skrev ovan inte tillstymmelse till kantslip. Jag ville inte betala fullt för halvfärdigt jobb. Killen i kassan sa att det där kan inte jag ta beslut om och hämtade chefen, en dam runt 40. Hon menade först att det visst var slipat utan att ens titta på skidan. Efter ett tag så var hon tvungen att hålla med om att sidokanterna inte varit i närheten av en slip. Jag trodde argumentationen var vunnen men då utbrister damen "men det är ju en freerideskida, dom slipar vi inte kanterna på! " Jag blev helt paff och bad henne upprepa det där vilket hon gjorde. Efter att ha frågat henne om varför skidmecken lovat x antal grader i vinkel samt om hon trodde det var första gången jag lämnade in skidor överhuvudtaget gav hon med sig och jag slapp betala. Eftersom jag skulle med tåget fanns inte tid att fixa skidorna och mecken var ute. Sur blev hon dock, antagligen har hon lyckats med den valsen förut med mindre tjurskalliga utlänningar som är mindre benägna att slänga käft. Ja just det, skidmecken var dalmas och butiken Sport4U i Andermatt. Jag har fler stories också men detta är enda butiken där de direkt försökt lura mig. Ps Planslipningen var dock OK. Ds [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Trimning av moderna freerideskidor?
Tillbaka
Topp