Trött på piståkning (Hyra av skidor?)

ErikI

Ny medlem
Hej.

Jag har åkt skidor nästan varje år sedan jag var typ 4 (är 22 nu). I år åker vi ner till österike vecka 9, närmare bestämmt Bad Gastein och hoppas på riktigt fint väder o åkning. Tidigare har jag varit i Sälen och Idre men iår blir det som sagt andra bullar. Är verkligen trött på att bara åka i pisten så funderar på att prova lite offpist med guide o så om det finns där nere. Har även tänkt försöka mig på parken lite.

Min fråga är nu, eftersom jag kommer hyra skidor (kanske pjäxor också om jag inte hittar något jag vill ha innan avfärd), vad för skidor jag jag fråga efter i uthyrningen om det finns någon sorts skidor som klarar både offpiståkgning samt att försöka trixa lite med, men måste självklart även fungera i piste, eftersom det är familjen jag åker med.

(Eller är det så att de bara hyr ut vanliga pistskidor?)

Om det spelar någon roll är jag:
180cm
73kg

Tack på förhand!

/E

Senast ändrad:
Det bästa du kan göra är att hyra dina skidor här hemma, vet inte hur det ser ut med skidbutiker i Norrköping där du bor men i stockholm finns det ett flertal.

Det du bör fråga efter är en skida som har en bredare midja än dem skidor du verkar ha åkt på innan som bör legat på runt 70mm, du bör fråga efter en skida med 85-90 mm i midja och som har twintip.

Tror detta kan bli svårt i vanliga intersport-rent som dom har i BG men de kan vara värt ett försök annars kan du fråga runt på dem olika skidbutikerna som ligger runt i byn om dem hyr ut skidor, försök också att ringa ner till dessa för att höra lite mer grundligt.

/B

Låter som en urbota dum idé att hyra skidorna hemma måste jag bara säga..

//H

Kanske, men eftersom jag inte är 100 på några singelbutiker som hyr ut i bg så hade jag inte chansat, kan inte tänka mig att dem hyr ut några skidor av den sorten du letar efter på intersport-rent

eller gör dem det hasse?

/B

Jag skulle ju inte hyra hemma. Dels för att jag inte skulle vilja hyra skidor minst 2 dagar extra. Och sen så finns det allmountain skidor i hyran där nere.. Har då sett det i alla fall. Och varför släppa om man ändå ska hyra??

//H

tackar för tipsen, ska försöka kontakt uthyrningen i Bad Gastein, i värsta fall får det bli att hyra hemma.

Hyra hemma och sen åka till alperna? Vad är det jag hör? Detta måste antingen vara ett skämt eller 2007 års sämsta idé. Du ska inte under några som helst omstädigheter hyra hemma.

Tror du inte butikerna i alpbyar där dom åkt skidor flera 100 år kan skidor bättre än nån intersport-butik i nån stad där det inte ens finns en backe?

Hyr skidor i BG o ta inte billigaste klassen så brukar du ha möjlighet att byta skidor varje dag efter vad du ska åka för något den dagen. iaf hos oss men vi är ju inte i BG. Tror sport 2000 har samma deal i hela alperna så kolla efter det.

Utan kunskap om BG men med erf. från flera andra alporter.

För att travestera Forrest Gump: "Ski rental is like a box of choclates. You never know what you're gonna get".

Om man inte vet vad uthyrningen kan erbjuda så är det bättre att hyra hemma!

Min erfarenhet är att när man tar med sig skidor så finns det alltid bra uthyrning på orten, men när man åker utan och är tvungen att hyra så har de endera allt uthyrt och/eller så är de modernaste skidorna från Stenmarks tid. Om man inte är bilburen kan det vara lite knöligt att springa runt till olika uthyrare för att kolla utbud. Min erarenhet är att man tar första bästa (jag kanske är lat vad vet jag?) Inte alla uthyrare är lätta att kommunicera med på svenska/engelska. Alla uthyrare är heller inte nitiska med slipning/vallning (även om det kan åtgärdas med återbesök hos uthyraren).

Mitt tips är att kolla med resebolaget vad de rekommenderar - ev. försöka ringa och fråga uthyrarna på orten vad de har.

Hyr inte hemma om du åker flyg, för då får du ju betala en avgift för skidorna.
Dom har 2 skiduthyrningar alldeles vid kabinen i BG centrum.
Vad dom har för skidor vet jag dock inte.

När jag var i BG för 3 år sen så hade de ganska mycket. Stöckli, Blizzard, K2 (seth) och Völkl (Gotama bla).

Inget var av årets modell.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp