Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Mode
Tullar på skidkläder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1319042" data-attributes="member: 179533"><p><span style="font-size: 16px">Tror du missförstår, jag förespråkar varken höjda eller sänkta tullar. Är inte tillräckligt insatt ännu varför jag är ute efter givande och informativa diskussioner.</span></p><p>Då freeride.se är den enda diskussionsplattform jag använder mig av så får det också bli här jag för debatten även när det gäller saker som inte direkt har med skidåkning att göra.</p><p></p><p>Att jag kom att fråga om lämpligheten i att importera mängder med kläder och prylar från länder långt bortifrån där vi har väldigt lite insikt i förhållanden gällande arbetsmiljön och miljöfarliga utsläpp har en del att göra med vilken skribent som har startat tråden.</p><p>[USER=45125]@Anzom[/USER] är kanske den sista här på freeride som jag förväntade mig bry sig så mycket om priset på nyproducerade kläder då han tidigare har argumenterat för att handla begagnat och jag hör gärna tankar om det hela, misstänker att jag kanske missuppfattat Anzoms något oklara trådstart.</p><p></p><p>Ska försöka bemöta dina argument så gott jag kan PC.</p><p></p><p>Jag har inte köpt nya kläder på över 20 år undantaget skor och underkläder/underställ så nypriset är ganska ointressant för min del men det faktum att nyproducerade kläder i snitt används mindre än 10 gånger innan de hamnar på soptippen tycker i alla fall jag tyder på att kläder är för billiga.</p><p></p><p>Majoriteten av våra kläder tillverkas under horribla arbetsvillkor i asiatiska fabriker vars kemikalieutsläpp förgiftar närmiljön. Tillverkas dessutom av vattenkrävande bomull som odlats i fattiga länder med vattenbrist. Är du säker på att denna produktion är till gagn för lokalbefolkningen i dessa länder?</p><p>Kan vi inte tillverka kläder här av hampa, ull och lin? Hur ofta behöver man använda Goretex som har relativt höga co2 utsläpp vid tillverkning? En Goretex jacka bör hålla en livstid om den enbart används när den behövs. Själv tycker jag vanliga Fjällräven vandrarkläder G1000 och liknande är betydligt lämpligare att åka skidor i.</p><p></p><p>Med höjda tullar kan man ju dessutom sänka skatten vilket ger folk mer pengar att handla de dyrare kläderna.</p><p></p><p>Ungdomsarbetslösheten ligger på nästan 30% i Sverige för att ta ett exempel.</p><p></p><p>Exakt min poäng med slit och släng samhälle. En jacka ska väl hålla mer än 8 år? Vi är så vana vid att bara slänga och köpa nytt att vi inte ens reflekterar över att det går laga sömmarna när de går sönder.</p><p></p><p>Mobiltelefon är 9 år och datorn 15 och ja de är begagnade. Är ny teknik bättre? Missar jag funktioner? Inget jag har märkt av i alla fall.</p><p>Någon annan teknik har jag överhuvudtaget inte från detta millennium bortsett från transcivern och ballongryggan.</p><p></p><p>Instämmer i att handelskrig inte är bra. Menar du att det är omöjligt att höja tullar utan att skapa handelskrig?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1319042, member: 179533"] [SIZE=16px]Tror du missförstår, jag förespråkar varken höjda eller sänkta tullar. Är inte tillräckligt insatt ännu varför jag är ute efter givande och informativa diskussioner.[/SIZE] Då freeride.se är den enda diskussionsplattform jag använder mig av så får det också bli här jag för debatten även när det gäller saker som inte direkt har med skidåkning att göra. Att jag kom att fråga om lämpligheten i att importera mängder med kläder och prylar från länder långt bortifrån där vi har väldigt lite insikt i förhållanden gällande arbetsmiljön och miljöfarliga utsläpp har en del att göra med vilken skribent som har startat tråden. [USER=45125]@Anzom[/USER] är kanske den sista här på freeride som jag förväntade mig bry sig så mycket om priset på nyproducerade kläder då han tidigare har argumenterat för att handla begagnat och jag hör gärna tankar om det hela, misstänker att jag kanske missuppfattat Anzoms något oklara trådstart. Ska försöka bemöta dina argument så gott jag kan PC. Jag har inte köpt nya kläder på över 20 år undantaget skor och underkläder/underställ så nypriset är ganska ointressant för min del men det faktum att nyproducerade kläder i snitt används mindre än 10 gånger innan de hamnar på soptippen tycker i alla fall jag tyder på att kläder är för billiga. Majoriteten av våra kläder tillverkas under horribla arbetsvillkor i asiatiska fabriker vars kemikalieutsläpp förgiftar närmiljön. Tillverkas dessutom av vattenkrävande bomull som odlats i fattiga länder med vattenbrist. Är du säker på att denna produktion är till gagn för lokalbefolkningen i dessa länder? Kan vi inte tillverka kläder här av hampa, ull och lin? Hur ofta behöver man använda Goretex som har relativt höga co2 utsläpp vid tillverkning? En Goretex jacka bör hålla en livstid om den enbart används när den behövs. Själv tycker jag vanliga Fjällräven vandrarkläder G1000 och liknande är betydligt lämpligare att åka skidor i. Med höjda tullar kan man ju dessutom sänka skatten vilket ger folk mer pengar att handla de dyrare kläderna. Ungdomsarbetslösheten ligger på nästan 30% i Sverige för att ta ett exempel. Exakt min poäng med slit och släng samhälle. En jacka ska väl hålla mer än 8 år? Vi är så vana vid att bara slänga och köpa nytt att vi inte ens reflekterar över att det går laga sömmarna när de går sönder. Mobiltelefon är 9 år och datorn 15 och ja de är begagnade. Är ny teknik bättre? Missar jag funktioner? Inget jag har märkt av i alla fall. Någon annan teknik har jag överhuvudtaget inte från detta millennium bortsett från transcivern och ballongryggan. Instämmer i att handelskrig inte är bra. Menar du att det är omöjligt att höja tullar utan att skapa handelskrig? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Mode
Tullar på skidkläder
Tillbaka
Topp