Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Turbar pjäxa med alpinprestanda
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sodapopinski" data-source="post: 1084791" data-attributes="member: 119697"><p>Är det den gamla cochisen med tre "vanliga" spännen och det fjärde på velcrobandet? Som jag skrev tidigare så kunde cantingdkruvarna å en del skruva upp sig, vilket gjorde att de började glappa lite. Har du provat att dra åt dom? Det hände på mina första, de guld/svarta som kom 2010-11. Tror inte att det är själva mekanismen som glappar då den är gjord av metall (säker kan man dock inte vara). Huruvida just dina är en reklammation eller ej tänker jag inte kommentera eftersom jag varken sett dom eller jobbar kvar.</p><p> Du skriver att alla gålägesskor glappar med tiden. Håller med till viss del. En del tillverkare jobbar med plast/plast eller plast/metall mekanismer. De är i min värld dömda till att på sikt börja glappa med tiden. En del jobbar också med en mekanisk låsning dom bara låster bakåt, medans den främre låsningen utgörs av stoppklackar i plast. Tecnicas lösning fungerar som en nit, en hake som låser både framåt och bakåt. Jag minns att jag jämförde många märkens mekanismer för några år sedan. Även Atomic waymaker och Fisher Ranger hade bra låsningar vill jag minnas. En del märken var verkligen hemska. Tog man ur innerskon, låste åkläget och rucklade på skaftet så kunde det ha ett spel på 4-5mm. Det glappet blir nog 1,5cm i knähöjd....... Jag tror dock att de flesta (med något undantag) har fått bukt på glappet nu, iaf när pjäxorna är nya.</p><p> Om du vill hae pjäxa med åkläge så tror jag inte du behöver vara orolig för den nya cochisen. Jag har sett mekanismen ituplockad och den är väldigt rigid, plus att man tagit bort cantingen. </p><p> Vad gäller Mach 1 130 LV så är även den gjord i polyether (wc plast). Rätt lik cochise i passform men lite smalare tådel. Den har också mer aggressiva vinklar (kommer från racevärlden). När mina första demoskor av den kom så åkte jag runt och lät kunder testa den, och för att citera en av sveriges mest erkända bootfitter (och väldigt duktig skidåkare); "jag har aldrig tidigare i en butikspjäxa fått sån bra skidkänsla". Jag tror du kommer bli väldigt nöjd vare sig du går på nya cochise eller 130 LV.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sodapopinski, post: 1084791, member: 119697"] Är det den gamla cochisen med tre "vanliga" spännen och det fjärde på velcrobandet? Som jag skrev tidigare så kunde cantingdkruvarna å en del skruva upp sig, vilket gjorde att de började glappa lite. Har du provat att dra åt dom? Det hände på mina första, de guld/svarta som kom 2010-11. Tror inte att det är själva mekanismen som glappar då den är gjord av metall (säker kan man dock inte vara). Huruvida just dina är en reklammation eller ej tänker jag inte kommentera eftersom jag varken sett dom eller jobbar kvar. Du skriver att alla gålägesskor glappar med tiden. Håller med till viss del. En del tillverkare jobbar med plast/plast eller plast/metall mekanismer. De är i min värld dömda till att på sikt börja glappa med tiden. En del jobbar också med en mekanisk låsning dom bara låster bakåt, medans den främre låsningen utgörs av stoppklackar i plast. Tecnicas lösning fungerar som en nit, en hake som låser både framåt och bakåt. Jag minns att jag jämförde många märkens mekanismer för några år sedan. Även Atomic waymaker och Fisher Ranger hade bra låsningar vill jag minnas. En del märken var verkligen hemska. Tog man ur innerskon, låste åkläget och rucklade på skaftet så kunde det ha ett spel på 4-5mm. Det glappet blir nog 1,5cm i knähöjd....... Jag tror dock att de flesta (med något undantag) har fått bukt på glappet nu, iaf när pjäxorna är nya. Om du vill hae pjäxa med åkläge så tror jag inte du behöver vara orolig för den nya cochisen. Jag har sett mekanismen ituplockad och den är väldigt rigid, plus att man tagit bort cantingen. Vad gäller Mach 1 130 LV så är även den gjord i polyether (wc plast). Rätt lik cochise i passform men lite smalare tådel. Den har också mer aggressiva vinklar (kommer från racevärlden). När mina första demoskor av den kom så åkte jag runt och lät kunder testa den, och för att citera en av sveriges mest erkända bootfitter (och väldigt duktig skidåkare); "jag har aldrig tidigare i en butikspjäxa fått sån bra skidkänsla". Jag tror du kommer bli väldigt nöjd vare sig du går på nya cochise eller 130 LV. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Turbar pjäxa med alpinprestanda
Tillbaka
Topp