Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Turbindning på Blizzard Cochise?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1092511" data-attributes="member: 12152"><p>Jag håller inte med alls. Det är väldigt många som INTE kan åka med Tour pga bristen på elasticitet. Jag är en av dessa åkare. </p><p></p><p>Jag testkörde Marker Tour 12 EPF ett par veckor och för mig fungerade det inte alls. Jag klev ur den bindningen så fort jag satte tryck på grejorna på hårt eller slagit underlag och de krävde inte speciellt mycket forcering för att släppa när det var någon form av gas i stökigt uppkört. Tour ser förvillande lik ut som Duke och Baron i tådelen, men det är en helt annan konstruktion. Elasticiteten är betydligt sämre än Duke och Baron framförallt i sidled på tådelen, men även uppåt i häldelen. Det finns ingen fjäderretur från huvudfjädern i ytterläget på Tours tådel, vilket innebär att om den går utanför en viss sidledsförflyttning släpper fjädern helt och har väldigt låg returkraft. Duke och Baron använder huvudfjädern hela vägen ut i sidledsrörelsen, vilket ger en avsevärt bättre förmåga att hämta tillbaka pjäxan efter ett slag. Tour är därmed en bindning som passar nybörjare, lättviktare eller andra som anser att säkerhet är lika med utlösning i alla lägen. Det är definitivt ingen bindning som klarar av att driva ett par Cochise om den skidan åks som den är tänkt att åkas. Inte för mig i alla fall. Står man mitt på skidan och håller igen på krossartankarna när det stökar till sig kanske det funkar, men jag tycker att det är en rejäl chansning som till och med kan vara farlig om det släpper i fel ögonblick. </p><p></p><p>Även om jag ställde Touren på högre DIN än vad jag normalt åker på (10,5 vanligtvis, men nu på 11,5-12) fick jag ett par tjuvsläpp per dag och då pratar jag helt omotiverade sådana mitt i åkning. För mig är Baron den givna sweetspoten i Markers linje av rambindningar under förutsättning att du inte åker på högre DIN än 12. Mer än så och du behöver kliva upp på Duke. Baron är lättare än Duke, men ändå med samma elasticitet och betydligt större trygghet i åkningen än Tour för mig. Med Baron har jag aldrig upplevt några tjuvsläpp. Guardian går bort pga för hög vikt och en idiotisk konstruktion i bakdelen som gör att den har dålig stabilitet i sidled från start och sen börjar glappa rejält där efter ett antal veckors åkning.</p><p></p><p>Baron+Cochise blir ett rejält tungt paket. Jag skulle klassa det som en skida med möjlighet till powder access snarare än ett turpaket. Nån timmes gång här och där är inga problem, men det är nog få som skulle känna sig bekväma att ta den kombon med sig om det är en halvdagstur eller längre. I alla fall om man går med ett sällskap där de andra har lättare grejor. Går man själv eller i en grupp med liknande utrustning funkar det fint och det är bara att anpassa farten efter egen förmåga.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1092511, member: 12152"] Jag håller inte med alls. Det är väldigt många som INTE kan åka med Tour pga bristen på elasticitet. Jag är en av dessa åkare. Jag testkörde Marker Tour 12 EPF ett par veckor och för mig fungerade det inte alls. Jag klev ur den bindningen så fort jag satte tryck på grejorna på hårt eller slagit underlag och de krävde inte speciellt mycket forcering för att släppa när det var någon form av gas i stökigt uppkört. Tour ser förvillande lik ut som Duke och Baron i tådelen, men det är en helt annan konstruktion. Elasticiteten är betydligt sämre än Duke och Baron framförallt i sidled på tådelen, men även uppåt i häldelen. Det finns ingen fjäderretur från huvudfjädern i ytterläget på Tours tådel, vilket innebär att om den går utanför en viss sidledsförflyttning släpper fjädern helt och har väldigt låg returkraft. Duke och Baron använder huvudfjädern hela vägen ut i sidledsrörelsen, vilket ger en avsevärt bättre förmåga att hämta tillbaka pjäxan efter ett slag. Tour är därmed en bindning som passar nybörjare, lättviktare eller andra som anser att säkerhet är lika med utlösning i alla lägen. Det är definitivt ingen bindning som klarar av att driva ett par Cochise om den skidan åks som den är tänkt att åkas. Inte för mig i alla fall. Står man mitt på skidan och håller igen på krossartankarna när det stökar till sig kanske det funkar, men jag tycker att det är en rejäl chansning som till och med kan vara farlig om det släpper i fel ögonblick. Även om jag ställde Touren på högre DIN än vad jag normalt åker på (10,5 vanligtvis, men nu på 11,5-12) fick jag ett par tjuvsläpp per dag och då pratar jag helt omotiverade sådana mitt i åkning. För mig är Baron den givna sweetspoten i Markers linje av rambindningar under förutsättning att du inte åker på högre DIN än 12. Mer än så och du behöver kliva upp på Duke. Baron är lättare än Duke, men ändå med samma elasticitet och betydligt större trygghet i åkningen än Tour för mig. Med Baron har jag aldrig upplevt några tjuvsläpp. Guardian går bort pga för hög vikt och en idiotisk konstruktion i bakdelen som gör att den har dålig stabilitet i sidled från start och sen börjar glappa rejält där efter ett antal veckors åkning. Baron+Cochise blir ett rejält tungt paket. Jag skulle klassa det som en skida med möjlighet till powder access snarare än ett turpaket. Nån timmes gång här och där är inga problem, men det är nog få som skulle känna sig bekväma att ta den kombon med sig om det är en halvdagstur eller längre. I alla fall om man går med ett sällskap där de andra har lättare grejor. Går man själv eller i en grupp med liknande utrustning funkar det fint och det är bara att anpassa farten efter egen förmåga. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Turbindning på Blizzard Cochise?
Tillbaka
Topp