Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Turpaket som passar för Jämtland
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PederL" data-source="post: 1306659" data-attributes="member: 165477"><p>Gammal tråd men såg denna nu eftersom jag själv är lite intresserad av Völkl Rise Beyond 96. Jag har två fina turskidor från Völkl redan: Rise High 88 170 cm som trots sin låga vikt är helt otroliga, samt ett par Völkl BMT 90 170 cm som är något tyngre och också bra. Jag är 176 cm och väger 74 så den relativt korta längden (170) är på grund av att kick-turns ska funka bättre när det är brant, och att enklare manövrera i trixiga och trånga situationer utför. Rise High är också otroligt lätta att få runt i svängen, verkar likna Rise Beyond och kanske har med Völkls filosofi hur turskidor ska funka?</p><p></p><p>Att jag valt smala skidor är just för att de passar bättre i svenska/norska fjäll där det ofta är hård snö och då blir en smalare skida bekvämare att gå på skrå i, dessutom mer kontakt med kanten när man åker utför på hårdare underlag. Bägge skidorna jag nämnt funkar bra i djupare snö. </p><p></p><p>Mina BMT 90 kunde jag valt längre, de har betydligt längre rocker så åkmässigt hade nog närmare 180 varit att föredra. Har kommenterat/recenserat dessa Völkl i annan tråd. ATK Raider bindningar på bägge, funkar förstås fint. ATK Freeraider har jag tittat på nu, kan vara intressant med den justerbara tådelen. Har ATK Raider 10 på mina Rise High och ett par gånger har tådelen löst ut under hårdare åkning i pist när jag carvat och det är ojämn pist. Har aldrig löst ut offpist under åkning. ATK Raider 12 har jag på BMT 90, funkar alltid bra under åkning oavsett hur hårt man åker. BMT verkar nu Völkl inte tillverka längre, men finns ju till salu ännu precis som Rise High. </p><p></p><p>Jag åker sällan väldigt snabbt, åker hellre många svängar och carvar gärna även offpist vilket ju är fullt möjligt i till exempel Jämtlands-fjällen. Därför tror jag att Rise Beyond 96 skulle matcha min åkstil, och ett alternativ när det är lite djupare och mjukare snö. Finns många andra skidor förstås men är lite såld på Völkl efter två lyckade köp så långt. Kul då att få lite åsikter från någon som kör på de jag funderar på! Nu blir det nog dessutom 177 cm trots vissa nackdelar uppför (vikt, längd vid kick-turns). Men jag funderar på och är fortfarande öppen för andra skidor, men ATK Freeraider lär det bli ändå. Jo, har ett par Salomon QST 92 med Shift sedan ett par år men de är ju lite tunga för längre turer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PederL, post: 1306659, member: 165477"] Gammal tråd men såg denna nu eftersom jag själv är lite intresserad av Völkl Rise Beyond 96. Jag har två fina turskidor från Völkl redan: Rise High 88 170 cm som trots sin låga vikt är helt otroliga, samt ett par Völkl BMT 90 170 cm som är något tyngre och också bra. Jag är 176 cm och väger 74 så den relativt korta längden (170) är på grund av att kick-turns ska funka bättre när det är brant, och att enklare manövrera i trixiga och trånga situationer utför. Rise High är också otroligt lätta att få runt i svängen, verkar likna Rise Beyond och kanske har med Völkls filosofi hur turskidor ska funka? Att jag valt smala skidor är just för att de passar bättre i svenska/norska fjäll där det ofta är hård snö och då blir en smalare skida bekvämare att gå på skrå i, dessutom mer kontakt med kanten när man åker utför på hårdare underlag. Bägge skidorna jag nämnt funkar bra i djupare snö. Mina BMT 90 kunde jag valt längre, de har betydligt längre rocker så åkmässigt hade nog närmare 180 varit att föredra. Har kommenterat/recenserat dessa Völkl i annan tråd. ATK Raider bindningar på bägge, funkar förstås fint. ATK Freeraider har jag tittat på nu, kan vara intressant med den justerbara tådelen. Har ATK Raider 10 på mina Rise High och ett par gånger har tådelen löst ut under hårdare åkning i pist när jag carvat och det är ojämn pist. Har aldrig löst ut offpist under åkning. ATK Raider 12 har jag på BMT 90, funkar alltid bra under åkning oavsett hur hårt man åker. BMT verkar nu Völkl inte tillverka längre, men finns ju till salu ännu precis som Rise High. Jag åker sällan väldigt snabbt, åker hellre många svängar och carvar gärna även offpist vilket ju är fullt möjligt i till exempel Jämtlands-fjällen. Därför tror jag att Rise Beyond 96 skulle matcha min åkstil, och ett alternativ när det är lite djupare och mjukare snö. Finns många andra skidor förstås men är lite såld på Völkl efter två lyckade köp så långt. Kul då att få lite åsikter från någon som kör på de jag funderar på! Nu blir det nog dessutom 177 cm trots vissa nackdelar uppför (vikt, längd vid kick-turns). Men jag funderar på och är fortfarande öppen för andra skidor, men ATK Freeraider lär det bli ändå. Jo, har ett par Salomon QST 92 med Shift sedan ett par år men de är ju lite tunga för längre turer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Turpaket som passar för Jämtland
Tillbaka
Topp