Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
två frågor om att byta bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="EltonJohnLennon" data-source="post: 198572" data-attributes="member: 54054"><p>Det finns lite olika saker du kan göra: Börja med att ta en hammare och dräm till skruvmejseln rakt uppifrån. Det tvingar ner skruven och kan frigöra den från rost, trälim eller vad det nu är som är problemet. Du kan sedan testa att dru runt skruvmejseln med en pollygrip/tång samtidigt som du trycker skruvmejseln neråt. Det ökade momentumet ger dig större kraft. Du kan dessutom värma skruven för att få den att släppa. Det görs enklast med en varmluftpistol men har du ingen sådan kan det gå med en hårtork. Du kan även använda en skruvdragare med en bakåfram vänd bits och skruva med den trubbiga sidan mot skruvens huvud. Det finns även olika vätskor som du kan applisera på skruven för att bryta ner lim/rost. Kan köpas hos de flesta järnvaruhandlare. Får du fortfarande inte loss skruvarna kan du borra bort huvudet, dra loss bindningarna och sedan trockla ut skruvarna med en tång.</p><p></p><p>Olika tillverkare använder olika hål mönster. Du kommer förmodligen få borra om. Minst en borrbredds avstånd mellan dom gamla och dom nya hålen. Om hålen skulle matcha kan det vara bra att se efter vad skidan är gjord av för material. Har skidan en skummkärna typ salomon/rossignol kan det vara känsligt att återanvända hål. Likadant med skidor med rena träkärnor. Ser du däremot ett metallager högst upp ska det inte vara några problem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="EltonJohnLennon, post: 198572, member: 54054"] Det finns lite olika saker du kan göra: Börja med att ta en hammare och dräm till skruvmejseln rakt uppifrån. Det tvingar ner skruven och kan frigöra den från rost, trälim eller vad det nu är som är problemet. Du kan sedan testa att dru runt skruvmejseln med en pollygrip/tång samtidigt som du trycker skruvmejseln neråt. Det ökade momentumet ger dig större kraft. Du kan dessutom värma skruven för att få den att släppa. Det görs enklast med en varmluftpistol men har du ingen sådan kan det gå med en hårtork. Du kan även använda en skruvdragare med en bakåfram vänd bits och skruva med den trubbiga sidan mot skruvens huvud. Det finns även olika vätskor som du kan applisera på skruven för att bryta ner lim/rost. Kan köpas hos de flesta järnvaruhandlare. Får du fortfarande inte loss skruvarna kan du borra bort huvudet, dra loss bindningarna och sedan trockla ut skruvarna med en tång. Olika tillverkare använder olika hål mönster. Du kommer förmodligen få borra om. Minst en borrbredds avstånd mellan dom gamla och dom nya hålen. Om hålen skulle matcha kan det vara bra att se efter vad skidan är gjord av för material. Har skidan en skummkärna typ salomon/rossignol kan det vara känsligt att återanvända hål. Likadant med skidor med rena träkärnor. Ser du däremot ett metallager högst upp ska det inte vara några problem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
två frågor om att byta bindningar
Tillbaka
Topp