Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Två Svenskar döda i lavin (St.Anton)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="liszt" data-source="post: 278217" data-attributes="member: 62196"><p>Finns det någon statistik som understöder denna känsla, dvs är det verkligen så att skandinaver är överrepresenterade i lavinstatistiken i alperna?</p><p></p><p>Att det rapporteras i svensk media att två åkare omkommer i laviner är naturligt pga det lokala perspektivet, men hur ser verkligheten egentligen ut? Jag antar att du, Hasse, som befinner sig därnere får en annan bild.</p><p></p><p>Om skandinaver är överrepresenterade tål det att fundera på varför. En tanke är att vi har "väsentligen" säkra berg här hemma och att en allmän lavinkunskap helt enkelt inte finns. Det skulle då resultera i att "vi" (mitten av gausskurvan) är dåliga på att bedömma hur farligt det egentligen är efter ett snöfall, väderförändringar etc. Resultatet blir då ett omedvetet risktagande, och det leder förstås då och då till olyckor.</p><p></p><p>Tankarna går obönhörligen till anhöriga och den som överlevde och varje lavin man hör talas om ger i alla fall mig en ordentlig tankeställare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="liszt, post: 278217, member: 62196"] Finns det någon statistik som understöder denna känsla, dvs är det verkligen så att skandinaver är överrepresenterade i lavinstatistiken i alperna? Att det rapporteras i svensk media att två åkare omkommer i laviner är naturligt pga det lokala perspektivet, men hur ser verkligheten egentligen ut? Jag antar att du, Hasse, som befinner sig därnere får en annan bild. Om skandinaver är överrepresenterade tål det att fundera på varför. En tanke är att vi har "väsentligen" säkra berg här hemma och att en allmän lavinkunskap helt enkelt inte finns. Det skulle då resultera i att "vi" (mitten av gausskurvan) är dåliga på att bedömma hur farligt det egentligen är efter ett snöfall, väderförändringar etc. Resultatet blir då ett omedvetet risktagande, och det leder förstås då och då till olyckor. Tankarna går obönhörligen till anhöriga och den som överlevde och varje lavin man hör talas om ger i alla fall mig en ordentlig tankeställare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Två Svenskar döda i lavin (St.Anton)
Tillbaka
Topp