Twintip nackdelar?

Hans_X_Scream

Ny medlem
Twintip nackdelar?
Kör idag på ett par scream9:or men funderar på att byta till ett par ngt kortare twintips, kanske 1080. Väger runt 85 kg/185 cm lång.

Har ngn erfarenhet på hur mkt man egentligen förlorar i isgrepp o allroundegenskaper, eller ngt annat kanske?
Ingen jibber eller halfpipetok, men twintips var kul..........

Twintip nackdelar?
Gillar du twintip men vill inte ha en renodlad jibbskida skulle jag rekommendera dig att pröva Völkl Vertigo Motion. Funkar bra i pisten, utanför pisten och i luften. Vill du ha en mer utpräglad off-pistskida med twintip finns Völkl G4.

1080 funkar mycket bra även i pisten men blir lite ostabil i högre farter pga längden (177 cm är maxlängden).

När du är på någon skidort finns möjligheten i många sportaffärer att för några hundralappar pröva olika modeller för att hitta den skida som passar dig bäst (smaken är ju som ..). Jag har själv erfarenhet av att stirra sig blind på de skidor som fått bäst testresultat i olika skidtidningar för att sedan, när man köpt skidan, märka att den inte alls passar mig.

Twintip nackdelar?
jag är 183cm och väger 65kg, jag kör på årets 1080 169cm i skidskolan nu och det fanimej dom roligaste plankor jag har åkt på. Jag väger inte så mycket så för mig funkar dom till allt, kanske inte speedski men det är väll inte mitt stora intresse. Stabila faktiskt, för mig iaf även i lite högre farter. om du funderar på att skaffa ett par, kolla mittenmarkeringen, jag har mina lite fram monterade för jag tyckte att man hade så liten tail annars.
Jag rekomenderar.

Tillbaka
Topp