Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Twintips som pallar för min åkning.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 101012" data-attributes="member: 13245"><p>Då tror jag ännu mer du kommer bli nöjd med Karman. Du antyder att de backar du kör inte bjuder på så mycket branthet och längd, och då gör liksom en kortare skida backen större. Jag gillar som sagt långa skidor för lite rejäl åkning, men just om det gäller lite mer flackbetonad åkning har jag grymt kul på frugans 168 G4. Det blir liksom racecarving i freeridestuk, och en sådan skida är väldigt förlåtande för lite blandning mellan hårt och löst underlag. Så länge terrängen och tekniken är sådan att man kan hålla sina rena skär så klarar de av mycket fart och Karman i motsvarande längd borde som sagt vara OK den med.</p><p></p><p>Det som inte funkar på en sådan (kort) skida är när det är rejält uppkört och lite brantare. Då finns helt enkelt inte tillräcklig stabilitet för att bränna igenom saker och ting och hålla skäret över ogämnheterna. Det är då snarare längden än skidans prestanda i sig som begränsar. På så här korta skidr bygger hela stabiliteten på att mna går in rätt i skäret och sedan kan hålla det rakt igenom. Det är lite lurigt om det dyker upp en 50cm puckel ivägen. På en stor skida kör man ju större svängar och bränner bara över alltihop. Men allt detta vet du förstås redan.</p><p></p><p>Tyvärr kan jag inte uttala mig om andra skidor i klassen.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 101012, member: 13245"] Då tror jag ännu mer du kommer bli nöjd med Karman. Du antyder att de backar du kör inte bjuder på så mycket branthet och längd, och då gör liksom en kortare skida backen större. Jag gillar som sagt långa skidor för lite rejäl åkning, men just om det gäller lite mer flackbetonad åkning har jag grymt kul på frugans 168 G4. Det blir liksom racecarving i freeridestuk, och en sådan skida är väldigt förlåtande för lite blandning mellan hårt och löst underlag. Så länge terrängen och tekniken är sådan att man kan hålla sina rena skär så klarar de av mycket fart och Karman i motsvarande längd borde som sagt vara OK den med. Det som inte funkar på en sådan (kort) skida är när det är rejält uppkört och lite brantare. Då finns helt enkelt inte tillräcklig stabilitet för att bränna igenom saker och ting och hålla skäret över ogämnheterna. Det är då snarare längden än skidans prestanda i sig som begränsar. På så här korta skidr bygger hela stabiliteten på att mna går in rätt i skäret och sedan kan hålla det rakt igenom. Det är lite lurigt om det dyker upp en 50cm puckel ivägen. På en stor skida kör man ju större svängar och bränner bara över alltihop. Men allt detta vet du förstås redan. Tyvärr kan jag inte uttala mig om andra skidor i klassen. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Twintips som pallar för min åkning.
Tillbaka
Topp