Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Übersäck konstruktion!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 55399" data-attributes="member: 13851"><p>Putte skibum är nog närmast min idealsäck.</p><p>Själv har jag helst en säck som man packar liggande alltså inte en toppmatad. Det man ska ha fram ligger nästan alltid i botten. Ortovox är närmast idealet i dag men det finns säkert säckar som har något bättre så iden att hitta på nåt eget är inte dum.</p><p>Provade en Salomon säck häromdan den fanns på Nk kommer inte ihåg namnet. Den hade den bästa passform jag provat någon gång men i övrigt var den i mitt tycke värdelös med en massa junk.Börja med den som grund skär bort allt utom bärsystemet,sen sätter du på en öppen ficka nertill på varje sida som man stoppar ner bakändarna på laggen då slipper du glidande remmar och spar in vikt. För övrig utrustning ska det finnas små hällor där man sätter på fästen för vad man behöver personligen. Spaden tycker jag man skall ha närmast ryggen då funkar den litet som ryggskydd. Sen skall övre remmen för skidor även funka som kompressionsrem. Behovet av vattenpåse tycker jag är överdrivet. munstycket fryser ju alltid när det är kallt. En tunn tidigare urdrucken spritflaska i plast i innerfickan eller en sån där platypus påse är bra.</p><p>När man provar olika säckar märker man att axelbanden sitter väldigt olika dom bör vara ställbara på bredden uppe i infästningen. Sitter ryggan bra behövs inget bröstband. I alla fall jag som är bred och rakaxlad. I häftbältet bör finnas fickor med dragkedja för litet småprylar. Sen behövs nätficka på utsidan för stighudar blöta vantar o dylikt.</p><p>Sen nog det viktigaste. Storleken någonstans runt 30 till 35 l räsker till det mesta. Vikt max 1200 g. Färdigpackad max 5 kilo sen blir det tungt.</p><p>När du har en klar köper jag en på stört.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 55399, member: 13851"] Putte skibum är nog närmast min idealsäck. Själv har jag helst en säck som man packar liggande alltså inte en toppmatad. Det man ska ha fram ligger nästan alltid i botten. Ortovox är närmast idealet i dag men det finns säkert säckar som har något bättre så iden att hitta på nåt eget är inte dum. Provade en Salomon säck häromdan den fanns på Nk kommer inte ihåg namnet. Den hade den bästa passform jag provat någon gång men i övrigt var den i mitt tycke värdelös med en massa junk.Börja med den som grund skär bort allt utom bärsystemet,sen sätter du på en öppen ficka nertill på varje sida som man stoppar ner bakändarna på laggen då slipper du glidande remmar och spar in vikt. För övrig utrustning ska det finnas små hällor där man sätter på fästen för vad man behöver personligen. Spaden tycker jag man skall ha närmast ryggen då funkar den litet som ryggskydd. Sen skall övre remmen för skidor även funka som kompressionsrem. Behovet av vattenpåse tycker jag är överdrivet. munstycket fryser ju alltid när det är kallt. En tunn tidigare urdrucken spritflaska i plast i innerfickan eller en sån där platypus påse är bra. När man provar olika säckar märker man att axelbanden sitter väldigt olika dom bör vara ställbara på bredden uppe i infästningen. Sitter ryggan bra behövs inget bröstband. I alla fall jag som är bred och rakaxlad. I häftbältet bör finnas fickor med dragkedja för litet småprylar. Sen behövs nätficka på utsidan för stighudar blöta vantar o dylikt. Sen nog det viktigaste. Storleken någonstans runt 30 till 35 l räsker till det mesta. Vikt max 1200 g. Färdigpackad max 5 kilo sen blir det tungt. När du har en klar köper jag en på stört. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Übersäck konstruktion!
Tillbaka
Topp