Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA - Argentière
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jekki" data-source="post: 860330" data-attributes="member: 86431"><p>Tjena!</p><p>Jag har åkt flertalet gånger med UCPA och så sent som vecka 14 förra vintern så var jag faktiskt i Argentiere.</p><p>Den veckan åkte jag dock offpist på skidor. Men jag har åkt offpist snowboard på andra orter med UCPA. </p><p></p><p>Utrustningen kan skilja lite från de olika centren men brukar vara av helt ok standard. Vissa center har till och med bättre än ok grejjer. Likaså skiljer sig standarden på centren en hel del från bästa/nyaste till det äldsta/sämsta. Argentieres center är väldigt trevligt med god atmosfär, de gånger jag varit där, men tillhör de senare dvs är rätt gammalt och på sina ställen ordentligt slitet.</p><p></p><p>Upplägget av guidningen skiljer sig beroende på svårighets nivån. Jag har upplevt det som att det blir mindre skidskole aktigt och mer guidande ju svårare nivå man åker på. Kan inte riktigt uttala mig om hur upplägget är på de lägre nivåerna och hurvida själva utlärandet går till. Men jag har allt som oftast varit nöjd med det guidande och de tips som jag har fått i min grupp.</p><p></p><p>Argentiere ligger ca 15-20 min från Chamonix, vilket innebär att man på gångavstånd kan åka i själva Argentiere eller med buss/tåg kan ta sig till något av de andra närliggande områdena. Det finns alltså nästan alltid något ställe att åka på, på inte ett allt för stort avstånd. </p><p></p><p>Det är ordentliga genomgångar av lavin utrustningen samt praktiska övningar innan det åks offpist.</p><p></p><p>Timmarna brukar vara lagda så att man åker med guiden från 9 taget till lunch och sen ett par timmar på eftermiddagen igen. Om det inte är så att det är matsäck som gäller då guiden brukar vara med över lunch också. Sen brukar det vara en guide fri förmiddag alternativt eftermiddag. Förutom första dagen (söndagen) och sista dagen (lördagen) som också är utan guide.</p><p></p><p></p><p>Hoppas att detta är till någon hjälp och lycka till.</p><p></p><p>MVH</p><p></p><p>Jekki</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jekki, post: 860330, member: 86431"] Tjena! Jag har åkt flertalet gånger med UCPA och så sent som vecka 14 förra vintern så var jag faktiskt i Argentiere. Den veckan åkte jag dock offpist på skidor. Men jag har åkt offpist snowboard på andra orter med UCPA. Utrustningen kan skilja lite från de olika centren men brukar vara av helt ok standard. Vissa center har till och med bättre än ok grejjer. Likaså skiljer sig standarden på centren en hel del från bästa/nyaste till det äldsta/sämsta. Argentieres center är väldigt trevligt med god atmosfär, de gånger jag varit där, men tillhör de senare dvs är rätt gammalt och på sina ställen ordentligt slitet. Upplägget av guidningen skiljer sig beroende på svårighets nivån. Jag har upplevt det som att det blir mindre skidskole aktigt och mer guidande ju svårare nivå man åker på. Kan inte riktigt uttala mig om hur upplägget är på de lägre nivåerna och hurvida själva utlärandet går till. Men jag har allt som oftast varit nöjd med det guidande och de tips som jag har fått i min grupp. Argentiere ligger ca 15-20 min från Chamonix, vilket innebär att man på gångavstånd kan åka i själva Argentiere eller med buss/tåg kan ta sig till något av de andra närliggande områdena. Det finns alltså nästan alltid något ställe att åka på, på inte ett allt för stort avstånd. Det är ordentliga genomgångar av lavin utrustningen samt praktiska övningar innan det åks offpist. Timmarna brukar vara lagda så att man åker med guiden från 9 taget till lunch och sen ett par timmar på eftermiddagen igen. Om det inte är så att det är matsäck som gäller då guiden brukar vara med över lunch också. Sen brukar det vara en guide fri förmiddag alternativt eftermiddag. Förutom första dagen (söndagen) och sista dagen (lördagen) som också är utan guide. Hoppas att detta är till någon hjälp och lycka till. MVH Jekki [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA - Argentière
Tillbaka
Topp