Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA nivå
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1073540" data-attributes="member: 83225"><p>Tyvärr är det här en fråga som är helt omöjlig att svara på. Framför allt är det så att nivån på OP-grupper hos UCPA kan variera enormt. Du kan vara långsammast och sinka alla och vara ett jätteproblem ena gången för att få stå och vänta och vara överlägsen alla andra nästa gång. Jag har åkt OP med UCPA 8-9 ggr och har endast en gång varit med om att man nivåharmoniserat OP-grupperna. </p><p></p><p>Jag skulle säga att det viktigaste är att du är bekväm med seriöst brant terräng. I en OP-grupp kommer du antagligen befinna dig på mer än ett ställe där din mor skulle bli arg på dig om hon visste att du var. Klarar du av sånt eller tycker du att det är för jobbigt? Sen vet ju ingen av oss hur bra du faktiskt åker så det värsta som kan hända är att du chansar, guiden tycker inte att du håller måttet och petar ner dig till en vanlig grupp. Är det bra förutsättningar så brukar guiderna dra ut även maitrisse-grupper i offpisten så det är inte alls omöjligt att du får massa OP även där. Ibland har jag känt att den stora skillnaden är att OP-grupperna kör i värsta fall en meter bredvid pisten bara för att, även om förhållandena är kassa. Men alla grupper åker OP om det är bra förhållanden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1073540, member: 83225"] Tyvärr är det här en fråga som är helt omöjlig att svara på. Framför allt är det så att nivån på OP-grupper hos UCPA kan variera enormt. Du kan vara långsammast och sinka alla och vara ett jätteproblem ena gången för att få stå och vänta och vara överlägsen alla andra nästa gång. Jag har åkt OP med UCPA 8-9 ggr och har endast en gång varit med om att man nivåharmoniserat OP-grupperna. Jag skulle säga att det viktigaste är att du är bekväm med seriöst brant terräng. I en OP-grupp kommer du antagligen befinna dig på mer än ett ställe där din mor skulle bli arg på dig om hon visste att du var. Klarar du av sånt eller tycker du att det är för jobbigt? Sen vet ju ingen av oss hur bra du faktiskt åker så det värsta som kan hända är att du chansar, guiden tycker inte att du håller måttet och petar ner dig till en vanlig grupp. Är det bra förutsättningar så brukar guiderna dra ut även maitrisse-grupper i offpisten så det är inte alls omöjligt att du får massa OP även där. Ibland har jag känt att den stora skillnaden är att OP-grupperna kör i värsta fall en meter bredvid pisten bara för att, även om förhållandena är kassa. Men alla grupper åker OP om det är bra förhållanden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA nivå
Tillbaka
Topp