Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA nivå
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="janne73" data-source="post: 1073563" data-attributes="member: 122817"><p>Åker enbart skidor, så kan inget säga om snowboard grupperna - förutom att de brukar vara färre - och därmed kanske ojämnare nivå. </p><p></p><p>Men här är mina UCPA erfarenheter för skidor:</p><p></p><p>Har åkt UCPA OP 6-7 ggr och Tout Neige en gång. </p><p>Det är skillnad på Argentiere och de andra ställena. I Argentiere kan man få utmana sig själv. Jag har åkt en Tout Neige grupp i Arventiere där vi körde glaciäråk och kryssade mellan sprickor och körde riktigt branta åk, även där det var ont om snö. Den veckan var tuffare än flera av OP på annan ort.</p><p>Har även åkt ett par dagar i LaGrave med UCPA (resten av veckan i Serre) och det var nästan larvigt. Vi åkte inget svårt alls. </p><p>(Har varit i LaGrave med Pelle Långs guider och åkt t ex Triffiderna och de långa Girose åken, där man firar - så jag kan jämföra).</p><p>Det jag menar är att det är helt beroende av vilken guide du har - och självklart hur guiden tycker att din grupp klarar olika utmaningar. </p><p></p><p>Det ingen nämnt, men som jag tycker är viktigt är att du har bra kondition och starka ben för att åka en vecka OP i Expert grupp. Att åka bra första förmiddagen i bra snö fixar ju de flesta. Att åka skitsnö eller isig brant korridor på 3200 meters höjd på torsdag eftermiddag när benen är lite sega är nåt annat. I en OP grupp står man inte och väntar.</p><p></p><p>Det är inget kul att känna att man sinkar gruppen, alternativt att man får stå och vänta på alla andra. </p><p>Ett tips inför en ev s k harmonisering där guiderna bedömer nivån. De vill inte se att man bränner så fort som möjligt, utan de vill se att man åker kontrollerat och med bra position och balans. Control your speed. </p><p>Sen kan man kanske känna första gången man är med om en harmonisering; -Vad gör vi här i en jävla isig puckelpist? Jag har ju anmält mig till pudergrupp!? Anledningen är det ovan, alla åker bra i bra snö... </p><p></p><p>Förresten sa en UCPA guide en gång; "-Jag kan se redan när folk bär skidorna till kabinen om de kan åka". Låter kanske lite snow roller, men det ligger lite i det. </p><p></p><p>UCPA med rätt guide på rätt ställe kan vara magiskt. Och du blir garanterat en bättre åkare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="janne73, post: 1073563, member: 122817"] Åker enbart skidor, så kan inget säga om snowboard grupperna - förutom att de brukar vara färre - och därmed kanske ojämnare nivå. Men här är mina UCPA erfarenheter för skidor: Har åkt UCPA OP 6-7 ggr och Tout Neige en gång. Det är skillnad på Argentiere och de andra ställena. I Argentiere kan man få utmana sig själv. Jag har åkt en Tout Neige grupp i Arventiere där vi körde glaciäråk och kryssade mellan sprickor och körde riktigt branta åk, även där det var ont om snö. Den veckan var tuffare än flera av OP på annan ort. Har även åkt ett par dagar i LaGrave med UCPA (resten av veckan i Serre) och det var nästan larvigt. Vi åkte inget svårt alls. (Har varit i LaGrave med Pelle Långs guider och åkt t ex Triffiderna och de långa Girose åken, där man firar - så jag kan jämföra). Det jag menar är att det är helt beroende av vilken guide du har - och självklart hur guiden tycker att din grupp klarar olika utmaningar. Det ingen nämnt, men som jag tycker är viktigt är att du har bra kondition och starka ben för att åka en vecka OP i Expert grupp. Att åka bra första förmiddagen i bra snö fixar ju de flesta. Att åka skitsnö eller isig brant korridor på 3200 meters höjd på torsdag eftermiddag när benen är lite sega är nåt annat. I en OP grupp står man inte och väntar. Det är inget kul att känna att man sinkar gruppen, alternativt att man får stå och vänta på alla andra. Ett tips inför en ev s k harmonisering där guiderna bedömer nivån. De vill inte se att man bränner så fort som möjligt, utan de vill se att man åker kontrollerat och med bra position och balans. Control your speed. Sen kan man kanske känna första gången man är med om en harmonisering; -Vad gör vi här i en jävla isig puckelpist? Jag har ju anmält mig till pudergrupp!? Anledningen är det ovan, alla åker bra i bra snö... Förresten sa en UCPA guide en gång; "-Jag kan se redan när folk bär skidorna till kabinen om de kan åka". Låter kanske lite snow roller, men det ligger lite i det. UCPA med rätt guide på rätt ställe kan vara magiskt. Och du blir garanterat en bättre åkare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA nivå
Tillbaka
Topp