Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA skillnad på Toute Neige och Off piste
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jocke_torkelson" data-source="post: 477117" data-attributes="member: 34051"><p>Efter att ha åkt med UCPA ett antal gånger har jag varit mycket nöjd de flesta. Dock inte alla gånger. De gånger som det inte har varit perfekt är när guiden (Argientere) inte har varit tillräckligt tuff vid harmoniseringen av gruppen. Det har varit två tillfällen då det har varit för stort spann inom gruppen. Tidigare hade UCPA ett system som byggde på bokstäver där F var den mest avancerade. Dock fanns det även F+. Jag tror mig komma ihåg att då skulle man förutom att vara F även vara motiverad samt ha mycket god kondition. Då hade de lättare att skilja ur gruppen tuffare. Vid ett tillfälle blev vi bara fyra i gruppen då nivåskillnaden var för stor till nästa åkare. Det blev en fantastisk vecka. Har även haft suveräna veckor i Val d'Isere då harmoniseringen funkat bra. Som Pillard skriver har piståkandet varit ett sätt att transportera sig till offpist. Jag tror ej heller att Toute Neige hikar i samma utsträckning för att få bra åkning. I Argentiere sker offpiste åkningen med guider och inte med moniteurer, detta för att det krävs guide vid åkning på glacierer. Där och även i Val d'Isere är grupperna mindre än på övriga ställen. Jag tycker att systemet är toppen när det funkar och konceptet med UCPAs upplägg är mycket bra. Dock är bussresan fruktansvärd. (Detta kanske beror på att jag blivit gammal och bekväm;-). Men det går ju att fixa resan ner på annat sätt.</p><p></p><p>//T-son</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jocke_torkelson, post: 477117, member: 34051"] Efter att ha åkt med UCPA ett antal gånger har jag varit mycket nöjd de flesta. Dock inte alla gånger. De gånger som det inte har varit perfekt är när guiden (Argientere) inte har varit tillräckligt tuff vid harmoniseringen av gruppen. Det har varit två tillfällen då det har varit för stort spann inom gruppen. Tidigare hade UCPA ett system som byggde på bokstäver där F var den mest avancerade. Dock fanns det även F+. Jag tror mig komma ihåg att då skulle man förutom att vara F även vara motiverad samt ha mycket god kondition. Då hade de lättare att skilja ur gruppen tuffare. Vid ett tillfälle blev vi bara fyra i gruppen då nivåskillnaden var för stor till nästa åkare. Det blev en fantastisk vecka. Har även haft suveräna veckor i Val d'Isere då harmoniseringen funkat bra. Som Pillard skriver har piståkandet varit ett sätt att transportera sig till offpist. Jag tror ej heller att Toute Neige hikar i samma utsträckning för att få bra åkning. I Argentiere sker offpiste åkningen med guider och inte med moniteurer, detta för att det krävs guide vid åkning på glacierer. Där och även i Val d'Isere är grupperna mindre än på övriga ställen. Jag tycker att systemet är toppen när det funkar och konceptet med UCPAs upplägg är mycket bra. Dock är bussresan fruktansvärd. (Detta kanske beror på att jag blivit gammal och bekväm;-). Men det går ju att fixa resan ner på annat sätt. //T-son [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA skillnad på Toute Neige och Off piste
Tillbaka
Topp