Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA toute neige Argentiere eller Val d'Isere?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1076471" data-attributes="member: 83225"><p>Jag har kört Val tre ggr tror jag det är och Argentiere en gång. Alla resorna i ren offpistgrupp. Att Argentiere är nyrenoverat spelar stor roll, tro mig. När jag var där var det centimeter-stora glapp i balkongdörrarna. Det var också ca -20 som värst och de stängde av värmen på dagarna. Den gick dock igång vid 9 på kvällen så man gick och la sig med mössa, underställ och hela skiten och vaknade klockan 03, helt genomkokt. Det centret behövde verkligen en uppfräschning. </p><p></p><p>Åkningen beror helt på vad du söker. Jag gillar Valdi väldigt mycket men det hängeer också ihop med att vi är kompisar med en tidigare moniteur där och har åkt massa gånger med henne och eftersom vi litat på varandra har vi kunnat köra på i bra tempo. Sen har Valdi också fördelen att centret ligger mitt i byn så man kan gå till allting man vill besöka utanför själva åkningen. Sen stakar man sig ju lätt bort till liftarna vid Solaise och Bellevarde. I Argentiere kan du ju promenera ner till Grand Montets men när vi var där körde vi bara där nån gång, i övrigt var det bussåka som gällde. Det är väl den stora nackdelen med Chamonix-dalen i stort. Man kan milt uttryckt säga att jag är kluven till Chamonix. Visst är t.ex. Pas du Chévre eller en lite mer avancerad Vallé Blanche tur klart häftigare upplevelser än Col du Pers eller motsvarande i Val d'Isere. I gengäld får du trängsel på bussen, trängsel upp på Aiguille du Midi på morgonen och jäkligt många som jagar rätt på det puder som finns. Dessutom går du miste om lunchen på centret och det går åt mycket tid i bussar. I gengäld är det dock en riktig stad. Vi bodde där en vecka i höstas och bara hajkade lätt med dottern på ryggen och mest hängde i själva byn bara. Till sånt finns ju inget annat ställe i alperna som funkar lika bra. Detta gäller ju även på käkandet och festandet. Det finns ju mycket mer och bättre sånt i Chamonix än i Valdi men i Valdi går du hem från festen på Petit Danois eller motsvarande på 5 min medan du i Chamonix får åka buss i en halvtimme istället. </p><p></p><p>Sen när det gäller nivå osv så styrs ju detta helt av gruppen och vad du råkar ha för guide. Det finns garanterat bra och dåliga guider på bägge samt bra och dåliga grupper på bägge. Detta är ju mest slump och därför svårt att väga in. Däremot skulle jag ställa mig själv några frågor för att hjälpa till med valet:</p><p></p><p>1. Vill jag ha mest spektakulär naturupplevelse eller bäst chans till bra åkning? Med bra åkning menar jag då bra snöförhållanden i normalterräng. </p><p></p><p>2. Vill jag bli bergsget och gillar jag rejäl brantåkning eller föredrar jag mer "normal" offpist?</p><p></p><p>3. Vill jag ha de största nattklubbarna med långt hem eller sköna ställen både för afterski och fest med nära hem?</p><p></p><p>Vill du ha häftigast naturupplevelse, med rejäl brantåkning och störst nattklubbar så kör Argentiere, Premierar du istället "snällare" åkning med bättre odds till orört och smidig logistik under veckan, kör Valdi</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1076471, member: 83225"] Jag har kört Val tre ggr tror jag det är och Argentiere en gång. Alla resorna i ren offpistgrupp. Att Argentiere är nyrenoverat spelar stor roll, tro mig. När jag var där var det centimeter-stora glapp i balkongdörrarna. Det var också ca -20 som värst och de stängde av värmen på dagarna. Den gick dock igång vid 9 på kvällen så man gick och la sig med mössa, underställ och hela skiten och vaknade klockan 03, helt genomkokt. Det centret behövde verkligen en uppfräschning. Åkningen beror helt på vad du söker. Jag gillar Valdi väldigt mycket men det hängeer också ihop med att vi är kompisar med en tidigare moniteur där och har åkt massa gånger med henne och eftersom vi litat på varandra har vi kunnat köra på i bra tempo. Sen har Valdi också fördelen att centret ligger mitt i byn så man kan gå till allting man vill besöka utanför själva åkningen. Sen stakar man sig ju lätt bort till liftarna vid Solaise och Bellevarde. I Argentiere kan du ju promenera ner till Grand Montets men när vi var där körde vi bara där nån gång, i övrigt var det bussåka som gällde. Det är väl den stora nackdelen med Chamonix-dalen i stort. Man kan milt uttryckt säga att jag är kluven till Chamonix. Visst är t.ex. Pas du Chévre eller en lite mer avancerad Vallé Blanche tur klart häftigare upplevelser än Col du Pers eller motsvarande i Val d'Isere. I gengäld får du trängsel på bussen, trängsel upp på Aiguille du Midi på morgonen och jäkligt många som jagar rätt på det puder som finns. Dessutom går du miste om lunchen på centret och det går åt mycket tid i bussar. I gengäld är det dock en riktig stad. Vi bodde där en vecka i höstas och bara hajkade lätt med dottern på ryggen och mest hängde i själva byn bara. Till sånt finns ju inget annat ställe i alperna som funkar lika bra. Detta gäller ju även på käkandet och festandet. Det finns ju mycket mer och bättre sånt i Chamonix än i Valdi men i Valdi går du hem från festen på Petit Danois eller motsvarande på 5 min medan du i Chamonix får åka buss i en halvtimme istället. Sen när det gäller nivå osv så styrs ju detta helt av gruppen och vad du råkar ha för guide. Det finns garanterat bra och dåliga guider på bägge samt bra och dåliga grupper på bägge. Detta är ju mest slump och därför svårt att väga in. Däremot skulle jag ställa mig själv några frågor för att hjälpa till med valet: 1. Vill jag ha mest spektakulär naturupplevelse eller bäst chans till bra åkning? Med bra åkning menar jag då bra snöförhållanden i normalterräng. 2. Vill jag bli bergsget och gillar jag rejäl brantåkning eller föredrar jag mer "normal" offpist? 3. Vill jag ha de största nattklubbarna med långt hem eller sköna ställen både för afterski och fest med nära hem? Vill du ha häftigast naturupplevelse, med rejäl brantåkning och störst nattklubbar så kör Argentiere, Premierar du istället "snällare" åkning med bättre odds till orört och smidig logistik under veckan, kör Valdi [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
UCPA toute neige Argentiere eller Val d'Isere?
Tillbaka
Topp