"Ukjent" perle i alpene for offpistekjøring

kurik

Ny medlem
Driver og leter etter gode alpebyer og dra til etter jul.

Det vi ser etter er:
-Masse fallhøyde i anlegget (min. 1000++)
-Ligger høyt over havet (skal kombineres med høydetrening for en av oss på langrenn)
-Snøsikker (!) plass for offpistekjøring
-Plass hvor snøen blir liggende urørt i lang tid etter snøfall, da ingen andre enn f.eks russere og nederlendere kommer dit og kjører bare i pisten
-Altså ikke en typisk plass (Zillertal, Chamonix mm) hvor det bare er nordmenn og svensker som kjører opp alt pudder før lunch
-Plass med lavt prisnivå - derfor er nok Italia og Østerrike mye mer aktuelt enn Sveits pga valutakurser
-Både bra skogsskjøring og mer åpne fjellsider
-Trenger ingen bra afterski mm, vi prioriterer skikjøringa på denne turen

Haha, skjønner at det ikke er mange plassene som oppfyller alle disse kravene, men håper noen av dere her på freeride har noen tips og komme med! Det settes stor pris på!

Om någon skulle känna till en ort som får mycket snö av bra kvalitet, med fantastisk terräng, billigt leverne och utan friirajjdärs så tror jag inte att de hade delat med sig, alternativt hade det vart överbefolkat tills ni kommer dit. Tyvärr.

Mitt bästa tips blir La Thuile med omnejd i Aosta dalen, mycket bra åkning, höga berg (helbronner tycker jag allt kvalar in här), inga eller få skandinaver och helt ok priser.

Var en vecka i Pitztal,Österike förra året. Det är möjligt att åka i 3 olika system med bussförbindelse.
Vi åkte dock endast i det övre systemet. Finns stora möjligheter för brant offpist åkning om man vill.
Finns även stora ytor för fin åkning.
Fanns en del som turade i området men inte i stora antal. Vi fick ett rejält snöfall i början av veckan och kunde åka ospårat resten av veckan utan några problem.
Vet inte hur många fallhöjds meter man kan få. Men man kan åka lift upp till 3400 meter.
När vi var där så fanns det längdspår på glaciären.

Det är endast små byar i dalen, kan kanske vara långtråkigt att vara en hel säsong där.

Håller med om att La Thuile är okänt och puderstressen är minimal, men liftsystemet är tyvärr jävligt platt. Passar barnfamiljer, men som sagt snön ligger orörd flera dagar efter snöfall. Finns potential för skitouring.

Hellbronner ligger btw i Courmayeur ca 20-30min från la thuile.

Jag är ju en stor fan av Alpe d´huez, även om det är svårt att hitta den riktigt bra åkningen på en gång om man inte har guide och sen är det liute beroende på säsong vart snön lägger sig. Men har ni tur har ni lite av alpernas bästa åkning mer eller mindre för er själv.

Det ligger dessutom hyfsat högt (även om höghöjdsträningens nytta verkligen går att diskutera, framförallt för en amatör). Och har helt ok längdspår (har själv tillhört sverigeelit inom längd).

Okänt är ju inte Monterosa området med Alagna, Gressoney och Champoluc. Men bra fallhöjd och nästan obegränsad offpist finns. Det är dock sydsidan av alperna så det kan ju vara brist på snö ibland men det brukar vara ok.
När jag var i Gressoney för 5-6 år sedan hade dom längdspår där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp