Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1325535" data-attributes="member: 59831"><p>Jag kommer bara med en kort input. Jag har ägt lite för mkt skidor de senaste åren, mycket topptursskidor runt 100-110mm med techbindning.</p><p>Jag turar mest i Sverige och Norge, ibland i Alperna.</p><p>Jag köpte för 2 år sedan en Faction Agent 3 med ATK Evo15, och det var en kul skida absolut, men jag har till 90% lika kul, eller roligare på en något lättare och smalare skida, om det handlar om turer längre än 2-3 timmar.</p><p></p><p>Det är en sån jäkla skillnad när man turar på en skida som är 106-110 mm, runt 1700-1900 gram, mot en skida som är runt 96-100 mm , under 1500 gram. Bredden på hudar och känslan på skrå är också enligt mig stor skillnad.</p><p></p><p>Nu snackar vi enbart längre turer, som jag uppfattar det som att du efterfrågar skida för. Det finns absolut plats för en bredare lite tyngre turskida om man vill gå en timme för ett perfekt puderåk.</p><p></p><p>Jag är 187 cm, 80 kg. Jag har kokat ner mina turskidor nu till följande:</p><p>- Armada Locator 96 (185cm) , ATK Evo15, vikt skida+bindning ca. 1800g</p><p>- Faction Agent 3 (188cm) med Shift, ca. 2700 g</p><p></p><p>Du kommer högst troligen inte bry dig lika mkt om vikten som jag, så kanske kan gå upp en bit över 1500 gram på skida runt 100-105mm utan att kämpa för mkt. En bubblare annars till din lista ovan är Locator 104, den är lätt och styv, men du kommer kanske märka av att du inte har något superdämpat på 2000g under foten när du bränner 100 blås i en vindpinad ränna.</p><p></p><p>Ett varningens tecken bara från någon som har haft otaliga tjuvsläpp på 3 olika ATK bindningar. Jag hade inte bränt 100 blås i slagig terräng på dom. Dom funkar helt underbart att tura med, och i puder och perfekt vårslask löser dom aldrig ut, men för mig kommer jag aldrig lita fullt ut på dom i mer komplicerat före i högre hastigheter. (Det finns såklart dom som har bättre erfarnenheter än mig av dom, och är dom bara helt perfekt monterade och förspänning och allt är perfekt så kommer dom flesta kunna åka på rejält hårt på dom)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1325535, member: 59831"] Jag kommer bara med en kort input. Jag har ägt lite för mkt skidor de senaste åren, mycket topptursskidor runt 100-110mm med techbindning. Jag turar mest i Sverige och Norge, ibland i Alperna. Jag köpte för 2 år sedan en Faction Agent 3 med ATK Evo15, och det var en kul skida absolut, men jag har till 90% lika kul, eller roligare på en något lättare och smalare skida, om det handlar om turer längre än 2-3 timmar. Det är en sån jäkla skillnad när man turar på en skida som är 106-110 mm, runt 1700-1900 gram, mot en skida som är runt 96-100 mm , under 1500 gram. Bredden på hudar och känslan på skrå är också enligt mig stor skillnad. Nu snackar vi enbart längre turer, som jag uppfattar det som att du efterfrågar skida för. Det finns absolut plats för en bredare lite tyngre turskida om man vill gå en timme för ett perfekt puderåk. Jag är 187 cm, 80 kg. Jag har kokat ner mina turskidor nu till följande: - Armada Locator 96 (185cm) , ATK Evo15, vikt skida+bindning ca. 1800g - Faction Agent 3 (188cm) med Shift, ca. 2700 g Du kommer högst troligen inte bry dig lika mkt om vikten som jag, så kanske kan gå upp en bit över 1500 gram på skida runt 100-105mm utan att kämpa för mkt. En bubblare annars till din lista ovan är Locator 104, den är lätt och styv, men du kommer kanske märka av att du inte har något superdämpat på 2000g under foten när du bränner 100 blås i en vindpinad ränna. Ett varningens tecken bara från någon som har haft otaliga tjuvsläpp på 3 olika ATK bindningar. Jag hade inte bränt 100 blås i slagig terräng på dom. Dom funkar helt underbart att tura med, och i puder och perfekt vårslask löser dom aldrig ut, men för mig kommer jag aldrig lita fullt ut på dom i mer komplicerat före i högre hastigheter. (Det finns såklart dom som har bättre erfarnenheter än mig av dom, och är dom bara helt perfekt monterade och förspänning och allt är perfekt så kommer dom flesta kunna åka på rejält hårt på dom) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Tillbaka
Topp