Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BigP" data-source="post: 1325538" data-attributes="member: 165375"><p>Tack för input!</p><p>Hundra blås i en slagig ränna finns inte på tal haha. Och något tresiffrigt i Sarek kommer det med största sannolikhet inte heller bli. Men för att våga stå på någorlunda inne på turen kommer man behöva pressa skidan en bit över tilltänkt åkning på hemmaplan under vintern. Annars blir det mer kamikaze än något annat.</p><p></p><p>Aldrig hört om så pass mycket tjuvsläpp på atk. Kör du samma "din" på alpinbindning som på tech?</p><p></p><p>En annan sida blir ju kombinationen pjäxa/skida. Ridge pro har beskrivits som ganska stum och oabsorberande, medans backland xtd hamnar på andra sidan det spektrumet i den kategorin. Men när jag flexar backland xtd så är den alldeles för mjuk mot de jag önskar. Kanske har det att göra med passformen, eller avsaknaden av tunga. Hursom så tror jag ridge pro passar bättre. Jag tror också att man kan kompensera vibrationerna från ridgre pro något med en mer dämpad skida. Att ha en alltför lätt skida till den pjäxan tror jag blir en konstig kombo. Då kan jag lika gärna gå ned till en scarpa f1. Och åt andra hållet vill jag inte gå upp till en zero g tour pro då gåläget är så pass mycket sämre än de andra två.</p><p></p><p>Att hitta en helhetskombo på pjäxa, skida och bindning som ger en bra balans men övervikt mot åkningen blir det viktiga.</p><p></p><p>Sen är det mycket möjligt att alla ovan nämnda skidor är tillräckligt bra för att klara av den tilltänkta planen. Men när man har för mycket fritid snöar man in sig på små skillnader som i själva verket kanske inte gör så stor skillnad. Jag har ju trots allt aldrig åkt på en renodlad turskida under 1700g.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BigP, post: 1325538, member: 165375"] Tack för input! Hundra blås i en slagig ränna finns inte på tal haha. Och något tresiffrigt i Sarek kommer det med största sannolikhet inte heller bli. Men för att våga stå på någorlunda inne på turen kommer man behöva pressa skidan en bit över tilltänkt åkning på hemmaplan under vintern. Annars blir det mer kamikaze än något annat. Aldrig hört om så pass mycket tjuvsläpp på atk. Kör du samma "din" på alpinbindning som på tech? En annan sida blir ju kombinationen pjäxa/skida. Ridge pro har beskrivits som ganska stum och oabsorberande, medans backland xtd hamnar på andra sidan det spektrumet i den kategorin. Men när jag flexar backland xtd så är den alldeles för mjuk mot de jag önskar. Kanske har det att göra med passformen, eller avsaknaden av tunga. Hursom så tror jag ridge pro passar bättre. Jag tror också att man kan kompensera vibrationerna från ridgre pro något med en mer dämpad skida. Att ha en alltför lätt skida till den pjäxan tror jag blir en konstig kombo. Då kan jag lika gärna gå ned till en scarpa f1. Och åt andra hållet vill jag inte gå upp till en zero g tour pro då gåläget är så pass mycket sämre än de andra två. Att hitta en helhetskombo på pjäxa, skida och bindning som ger en bra balans men övervikt mot åkningen blir det viktiga. Sen är det mycket möjligt att alla ovan nämnda skidor är tillräckligt bra för att klara av den tilltänkta planen. Men när man har för mycket fritid snöar man in sig på små skillnader som i själva verket kanske inte gör så stor skillnad. Jag har ju trots allt aldrig åkt på en renodlad turskida under 1700g. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Tillbaka
Topp