Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 1325562" data-attributes="member: 13390"><p>För mig kan det bli lite tvärt om. Under en typisk dag i södra fjällen, säg Tänndalen upp från fjällparkeringen och rulla lite Skarvar/Hamra inkl ostsidan, en dag upp på Högevarde/Gråfjell eller lite Sälenslänter etc händer det allt som oftast att jag inte drar på hudarna på hela dan. Transitionen går ju på 10s då också typ. Flippa upp flärpen, tjonga i skon, knäppa pjäxa och iväg.</p><p></p><p>Tror dock att pulkadragningen kan vara det som fäller konceptet. Blir skillnad på fästeskrav då. Tråkigare att halka och högre krav i sig med vikten bakom.</p><p></p><p>Blir nätt utan hudar ska sägas. Ca 2600g per fot inkl sko (1340g skida, 1100g skor, 160g bindning). Och då pallar setupen ändå lite åkning. Blöta hudar skulle jag säga adderar uppåt 800g till det, dvs 30%. Plus nollglid i jämförelse. Blir sjuk skillnad på platten och lätt uppför. Jag körde några varv i Skidome med grejerna en gång (dock med en Ross-skida), och jag höll samma varvtider där som med längdskidorna. Nedåt 4min/km eller liknande. Helt väsensskilt mot stighudar, inte ens samma begreppsvärld. </p><p></p><p>Nackdelen iofs tydlig. På transportsträckelut ned ingen höjdare. Då blir det till att stödstaka lite när övriga glider. Men å andra sidan ligger man oftast nån km före väl där...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 1325562, member: 13390"] För mig kan det bli lite tvärt om. Under en typisk dag i södra fjällen, säg Tänndalen upp från fjällparkeringen och rulla lite Skarvar/Hamra inkl ostsidan, en dag upp på Högevarde/Gråfjell eller lite Sälenslänter etc händer det allt som oftast att jag inte drar på hudarna på hela dan. Transitionen går ju på 10s då också typ. Flippa upp flärpen, tjonga i skon, knäppa pjäxa och iväg. Tror dock att pulkadragningen kan vara det som fäller konceptet. Blir skillnad på fästeskrav då. Tråkigare att halka och högre krav i sig med vikten bakom. Blir nätt utan hudar ska sägas. Ca 2600g per fot inkl sko (1340g skida, 1100g skor, 160g bindning). Och då pallar setupen ändå lite åkning. Blöta hudar skulle jag säga adderar uppåt 800g till det, dvs 30%. Plus nollglid i jämförelse. Blir sjuk skillnad på platten och lätt uppför. Jag körde några varv i Skidome med grejerna en gång (dock med en Ross-skida), och jag höll samma varvtider där som med längdskidorna. Nedåt 4min/km eller liknande. Helt väsensskilt mot stighudar, inte ens samma begreppsvärld. Nackdelen iofs tydlig. På transportsträckelut ned ingen höjdare. Då blir det till att stödstaka lite när övriga glider. Men å andra sidan ligger man oftast nån km före väl där... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Tillbaka
Topp