Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CharlieWestlund" data-source="post: 1325931" data-attributes="member: 161981"><p>Kul att du är intresserad och påläst! Jag går gärna långt och länge på fjället, ibland med fokus på åket, ibland motionen och lika ofta naturupplevelsen. Jag skulle ALDRIG välja att åka med ett alpint system för att göra sådan turer du beskriver. Med telemarkpjäxor får du ett naturligt steg och blir mycket snabbare på anmarscherna. Dessutom kan du tack vare telemarkssvängen välja en längre och smalare skida som blir snabbare på anmarschen, går bättre på skrå och väger mindre än bredare alternativ. Telemarksutrustning väger ofta lite mer än superlätta AT-alternativ men i min mening är det värt det på grund av det lättare steget. Är man lite kreativ och reda att modifiera utrustningen kan man nå samma vikt. Jag åker lika hårt på telemarksgrejor som jag skulle gjort på alpina dito, men droppar aldrig några klippor eller åker rakt ner heller för den delen. Mina nya skidor för i år är Fischer Excursion 88 i 189cm. I fjol gick jag en dagstur på 80km och 2400hm med ett par äldre Fischer E109 som jag hoppas kunna pensionera. Nya skidorna är lite bredare vilket jag hoppas ska ge lite roligare utförsegenskaper i lössnö. Med högre spann blir de förhoppningsvis också snabbare på platten. Båda paren har traction-pattern under fot vilket gör de mycket snabbare att diagonala med på anmarsch och liknande mot för att gå på hudar. Förvisso med liten kompromiss på glid utför... Finns ju breda "fat skis" för alpinister med traction pattern. Voile mfl tillverkar väldigt populära skidor. En annan grej med telemark är att du spar tid med att slippa fippla på bindningar och pjäxor med gålägen osv...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CharlieWestlund, post: 1325931, member: 161981"] Kul att du är intresserad och påläst! Jag går gärna långt och länge på fjället, ibland med fokus på åket, ibland motionen och lika ofta naturupplevelsen. Jag skulle ALDRIG välja att åka med ett alpint system för att göra sådan turer du beskriver. Med telemarkpjäxor får du ett naturligt steg och blir mycket snabbare på anmarscherna. Dessutom kan du tack vare telemarkssvängen välja en längre och smalare skida som blir snabbare på anmarschen, går bättre på skrå och väger mindre än bredare alternativ. Telemarksutrustning väger ofta lite mer än superlätta AT-alternativ men i min mening är det värt det på grund av det lättare steget. Är man lite kreativ och reda att modifiera utrustningen kan man nå samma vikt. Jag åker lika hårt på telemarksgrejor som jag skulle gjort på alpina dito, men droppar aldrig några klippor eller åker rakt ner heller för den delen. Mina nya skidor för i år är Fischer Excursion 88 i 189cm. I fjol gick jag en dagstur på 80km och 2400hm med ett par äldre Fischer E109 som jag hoppas kunna pensionera. Nya skidorna är lite bredare vilket jag hoppas ska ge lite roligare utförsegenskaper i lössnö. Med högre spann blir de förhoppningsvis också snabbare på platten. Båda paren har traction-pattern under fot vilket gör de mycket snabbare att diagonala med på anmarsch och liknande mot för att gå på hudar. Förvisso med liten kompromiss på glid utför... Finns ju breda "fat skis" för alpinister med traction pattern. Voile mfl tillverkar väldigt populära skidor. En annan grej med telemark är att du spar tid med att slippa fippla på bindningar och pjäxor med gålägen osv... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan
Tillbaka
Topp