Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata skidan?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mattek" data-source="post: 565762" data-attributes="member: 75620"><p>När jag nu ska göra min första säsong i alperna är jag ute efter ett par skidor. Efter att ha kollat runt på forumen och i den här tråden så har jag blivit jäkligt sugen på ett par Hendryx Purple Haze som verkar grymma! Funkar i de flesta fören (viktigt eftersom det förmodligen bara blir ett par första året), svänger ordentligt (vilket jag gillar) och lätta vilket jag tycker kan vara en fördel när jag ska ut och med hudarna... (har letat i trådar, men länka gärna om svaret redan finns.)</p><p></p><p>1. Jag är 183 cm och väger 90 kg med ordentligt med benstyrka, men inte så värst många skidveckor i benen. (ca 20st), är det en skida för mig, jag har nämligen hört att Hendryx skidor är rätt krävande för att få ut något av dem?</p><p></p><p>2. Puderlagg rekommenderas oftast vara något längre än kroppslängden. Purple Haze är 182 cm långa, bör jag titta åt något annat håll/modell av den anledningen?</p><p></p><p>Är i första hand intresserad av att åka löst i den utsträckning det går och är beredd att traska ut för att få mer av den varan. </p><p>3. Är Purple Haze en bra (eller kanske snarare en helt okej) skida för att tura med eller rekommenderar ni något annat, har läst att man inte vill ha en skida med för mycket skärning när man turar och P H har väl rätt mycket skärning?</p><p>(P H låter dock som min skida då jag försöker åka på de sätt som den ska vara gjord för och och som fd pistråtta vill jag ha något som funkar okej när dumpen uteblir, men framför allt en bra skida för puder som jag hoppas få mycket av i vinter)</p><p></p><p>Ursprungligen hade jag därför tänkt mig ett duke-bindningar, men undrar nu:</p><p>4. Hur fungerar kombinationen duckstance-dukes när det blir dags att knata upp för berget? (har lästa diverse trådar,https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=46703 men få eller ingen som testat utan mest teorier...)</p><p></p><p>5. Hur många gånger brukar en skida tåla att man flyttar bindningarna?</p><p>Skulle det gå att montera duckstance för att sedan montera om dem till regular och är detta med duckstance endast ett svenskt fenomen eller vet personalen i en vanlig skidshop i alperna vad man pratar om?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mattek, post: 565762, member: 75620"] När jag nu ska göra min första säsong i alperna är jag ute efter ett par skidor. Efter att ha kollat runt på forumen och i den här tråden så har jag blivit jäkligt sugen på ett par Hendryx Purple Haze som verkar grymma! Funkar i de flesta fören (viktigt eftersom det förmodligen bara blir ett par första året), svänger ordentligt (vilket jag gillar) och lätta vilket jag tycker kan vara en fördel när jag ska ut och med hudarna... (har letat i trådar, men länka gärna om svaret redan finns.) 1. Jag är 183 cm och väger 90 kg med ordentligt med benstyrka, men inte så värst många skidveckor i benen. (ca 20st), är det en skida för mig, jag har nämligen hört att Hendryx skidor är rätt krävande för att få ut något av dem? 2. Puderlagg rekommenderas oftast vara något längre än kroppslängden. Purple Haze är 182 cm långa, bör jag titta åt något annat håll/modell av den anledningen? Är i första hand intresserad av att åka löst i den utsträckning det går och är beredd att traska ut för att få mer av den varan. 3. Är Purple Haze en bra (eller kanske snarare en helt okej) skida för att tura med eller rekommenderar ni något annat, har läst att man inte vill ha en skida med för mycket skärning när man turar och P H har väl rätt mycket skärning? (P H låter dock som min skida då jag försöker åka på de sätt som den ska vara gjord för och och som fd pistråtta vill jag ha något som funkar okej när dumpen uteblir, men framför allt en bra skida för puder som jag hoppas få mycket av i vinter) Ursprungligen hade jag därför tänkt mig ett duke-bindningar, men undrar nu: 4. Hur fungerar kombinationen duckstance-dukes när det blir dags att knata upp för berget? (har lästa diverse trådar,https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=46703 men få eller ingen som testat utan mest teorier...) 5. Hur många gånger brukar en skida tåla att man flyttar bindningarna? Skulle det gå att montera duckstance för att sedan montera om dem till regular och är detta med duckstance endast ett svenskt fenomen eller vet personalen i en vanlig skidshop i alperna vad man pratar om? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ultimata skidan?
Tillbaka
Topp