Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ultimata Skidryggsäcken?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 153539" data-attributes="member: 12152"><p>Joye> Skidfästet på Ridge är av samma typ som på de flesta Dakine, dvs skidorna sitter snett över ryggsäcken. Man sätter fast skidorna genom att trä i bakänden i en fast ögla nertill och knäpper fast dom med ett band på motsatt sida på den övre delen av ryggsäcken. Precis samma som Vertex alltså. Snedfästningen tycker jag är det bästa sättet att bära skidor och jag kallar iaf systemet genomtänkt i jämförelse med många andra varianter. Man slipper att slå huvudet i skidorna när man tittar uppåt längs klättervägen och man slår inte heller i hälarna i bakändarna. I mitt fall har jag har aldrig ens tänkt på att det skulle vara några problem med att spadbladet tar för stor plats. Jag har alltid spaden i spadfacket och har spänt på skidorna massor av gånger utan några problem. Det kan kanske vara olika beroende på hur stort eller hur böjt spadbladet är? Med ett vanligt Ortovox plastblad eller med ett blad från Everest Advanced Alu (kopia av nån rätt stor Volie) är det iaf bara att sätta dit skidorna. Det går dessutom både smidigt och fort, både att sätta dit och ta av. </p><p></p><p>Jag är som info väldigt kritisk och synande när det gäller prylar och är utbildad civilingenjör med inriktning produktutveckling och har därmed läst lite kurser i att utveckla befintliga produktlösningar. Det hör verkligen till ovanligheterna att jag har några prylar överhuvudtaget som jag inte omedelbart ser möjligheter till förbättringar på. Oavsett om det är videokameror, skidor, tandborstar, bindningar, fjärrkontroller eller ryggsäckar granskas grejorna in i minsta detalj och i princip alltid är det ett ganska stort antal detaljer som hade ändrats om jag hade fått bestämma. Ridge-ryggsäcken är nog faktiskt den av alla mina skidprylar som ligger närmast ett perfekt utförande. Givetvis finns det även i det fallet förbättringsförslag, men det rör sig om små saker, som tex sondhållaren invändigt och stängningen på midjebältsfickan. I stort är jag nöjd med ryggsäckens orginalutförande och det händer som sagt inte ofta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 153539, member: 12152"] Joye> Skidfästet på Ridge är av samma typ som på de flesta Dakine, dvs skidorna sitter snett över ryggsäcken. Man sätter fast skidorna genom att trä i bakänden i en fast ögla nertill och knäpper fast dom med ett band på motsatt sida på den övre delen av ryggsäcken. Precis samma som Vertex alltså. Snedfästningen tycker jag är det bästa sättet att bära skidor och jag kallar iaf systemet genomtänkt i jämförelse med många andra varianter. Man slipper att slå huvudet i skidorna när man tittar uppåt längs klättervägen och man slår inte heller i hälarna i bakändarna. I mitt fall har jag har aldrig ens tänkt på att det skulle vara några problem med att spadbladet tar för stor plats. Jag har alltid spaden i spadfacket och har spänt på skidorna massor av gånger utan några problem. Det kan kanske vara olika beroende på hur stort eller hur böjt spadbladet är? Med ett vanligt Ortovox plastblad eller med ett blad från Everest Advanced Alu (kopia av nån rätt stor Volie) är det iaf bara att sätta dit skidorna. Det går dessutom både smidigt och fort, både att sätta dit och ta av. Jag är som info väldigt kritisk och synande när det gäller prylar och är utbildad civilingenjör med inriktning produktutveckling och har därmed läst lite kurser i att utveckla befintliga produktlösningar. Det hör verkligen till ovanligheterna att jag har några prylar överhuvudtaget som jag inte omedelbart ser möjligheter till förbättringar på. Oavsett om det är videokameror, skidor, tandborstar, bindningar, fjärrkontroller eller ryggsäckar granskas grejorna in i minsta detalj och i princip alltid är det ett ganska stort antal detaljer som hade ändrats om jag hade fått bestämma. Ridge-ryggsäcken är nog faktiskt den av alla mina skidprylar som ligger närmast ett perfekt utförande. Givetvis finns det även i det fallet förbättringsförslag, men det rör sig om små saker, som tex sondhållaren invändigt och stängningen på midjebältsfickan. I stort är jag nöjd med ryggsäckens orginalutförande och det händer som sagt inte ofta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ultimata Skidryggsäcken?
Tillbaka
Topp