Umeå Skidbackar.?

Ohmiie

Ny medlem
Umeå Skidbackar.?
Hallo där!.
Nu i höst hade ja evetuellt tänkt börja gå gymnasium i Vännäs.
Med specialidrott som "Jibbing" som dom kallar de.

Men!. Då undrar jag vad de är för backe man kommer hålla till vid?
Läste om backen i vännäs "Middags-Berget". och den verka inte speciellt stor, och de enda jag fick reda på om den var att dom hade en half-pipe?.
Men tyckte jag inte fick nog me information så då besluta jag mej att fråga er som åker där va dom har, Typ storlek på hopp(platålängd), Hopp på line?, hur många rails, vad för rails osv. (Nu är ju backen stängd antar jag, men då menar jag ju självklart va dom hade för hopp&rails när backen va som i toppform!.)

Sen kan ni tillägga va dom har för övriga backar i umeå som man hade kanske kunna kika förbi. Om dom har bra park villsäga.!

UPPDATERAT UPPDATERAT UPPDATERAT UPPDATERAT UPPDATERAT UPPDATERAT

Kom precis hem från umeå/vännäs, har vart och besökt liljaskolan.
verkar HUR bra som hällst!
De här me att de kryllar av raggare är väl mer en myt nu mera, De är bara nå rykte som sitter kvar sen förrut.
De är väl ca 50/50 om man säger så, Klart de finns endel men no överleverman me de!.

Vet inte va de finns å säga. Så ni får väl fråga va ni vill veta så kommer ja me svar!.

Senast ändrad:
Umeå Skidbackar.?
dendär specialidrotten är inte det typ bara nån halvdag i veckan, eller har jag fått allt om bakbulvret ?
dock har jag hört att det är feta raggarskolan man går på.

Umeå Skidbackar.?
jadu lilja skolan är nog att betrakta som en riktig raggarskola, fordons linjen är väl vad som är störst där? sen vännäs backen är inget att hurra över men pipen är grymt bra

Umeå Skidbackar.?
ojoj, låter inte som nån höjdar skola. o,0.

Men enligt http://www.lilja.vannas.se/default.asp?refid=1296&id=1652&ptid=1768
där så LÅTER som att de ska bli riktigt bra.
"En stor del av träningen görs på skoltid, men vi tränar också under eftermiddagar och ibland åker vi till fjällen för intensiva träningsläger."

men ja. nu när ja kollar noga ser jag ju att bilderna är ju från Hemavan såklart!.'
men men.

Kom gärna med mer svar! gärna från nån som bor där, eller som går/gått snowboardgymansium där!

Umeå Skidbackar.?
som hampdamp säger en av sveriges bästa piper och sen har dom satsat mer i år på parken så har haft en line med lite mindre hopp och en table på kanske 15m, sen hade dom ju snowboard sm där iår så då vare uppemot 18m, sen haru bräntberget som ligger mitt i umeå och det är väl inget o hurra över men vi brukar ha ett hopp där iaf o lite rails kmr bli en satsning där till nästa vinter.

ca 7mil från umeå haru ju bygdsiljum som det brukar gå skidbuss till som har en park med en massa rails, men hoppet dock brukar inte va ngt o hurra över^^

thats about it ;D

edit; kan ju oxå till lägga att lilja är så raggarskola som det går o bli ;) men mkt skönt folk som går där iaf xD

Senast ändrad:
Umeå Skidbackar.?
Pipen är oftast helt okej men hoppen brukar pistas en gång om året typ-_- och det är 90 % BONDLÄPPAR som går på skolan. Närliggande system är angnäs, bräntberget och bygdsiljum alla har dåliga parker :)!

Umeå Skidbackar.?
Kommer du ha "okey" högskolekompetens eller tillräckligt med poäng för att fortsätta studera när du är klar på skolan?

Tror du inte det blir lite tråkigt, i tre år... är ju ändå en bit hemifrån!
Var ska du bo? Med vem ska du bo?

Storklinten blir väl bättre för varje år, varför inte söka in på något bra i Luleå (hört att boden inte har gymnasium fniss) och ge järnet i klinten, kåbdalis och privata resor till fjällen där du tränar intensivt?

Naah, jag vet inte... kanske kul och spännande till en början men tror inte riktigt på idén.
Skulle hellre satsa på något större och med närmare till bättre parker. Finns det inte något liknande ner mot Åre? Går ju tåg från Boden så kan du pendla hem på helgerna ibland...

Umeå Skidbackar.?
felix sa:
Kommer du ha "okey" högskolekompetens eller tillräckligt med poäng för att fortsätta studera när du är klar på skolan?

Storklinten blir väl bättre för varje år, varför inte söka in på något bra i Luleå (hört att boden inte har gymnasium fniss) och ge järnet i klinten, kåbdalis och privata resor till fjällen där du tränar intensivt?

Naah, jag vet inte... kanske kul och spännande till en början men tror inte riktigt på idén.
Skulle hellre satsa på något större och med närmare till bättre parker. Finns det inte något liknande ner mot Åre? Går ju tåg från Boden så kan du pendla hem på helgerna ibland...
Han ska bo med mig i en studentlägenhet som går på 1000 kronor per skalle.

Man åker ju hem på helgerna och då far man ju till storklinten, dom har ju ändå inte öppet på vardagarna
Dessutom så får du fara på resor till riksgränsen osv.

hur många platser finns i Åre ? ca 4 ? Hur dålig måste man vara då ?

Senast ändrad:
Umeå Skidbackar.?
Stepup sa:
Pipen är oftast helt okej men hoppen brukar pistas en gång om året typ-_- och det är 90 % BONDLÄPPAR som går på skolan. Närliggande system är angnäs, bräntberget och bygdsiljum alla har dåliga parker :)!
90% dräggs ? hur länge sen var de du var och kollade på skolan om du ens har varit där och kollat .. du verkar bara ha snappat upp nått rykte som har kommit med vinden,

Och de här med hoppen, ja fan de får man isåfall ta tag i, du kan ju inte sitta på arslet och tro att allt blir serverat ,,

Umeå Skidbackar.?
Kevin, Ohm1e sa att det var okey att ställa frågor och därför tog jag chansen.

Har dom bara 4;a platser i Åre? Villke skit, säkert tråkigt men å andra sidan får du grymt med resurser då. Måste man vara dålig för att komma in där?

1000kr skalle/månad? Där försvinner hela erat studiebidrag...
Sen låter resor till Riksgränsen lite snålt, friluftsgymnasiet i Luleå t,ex drar ju till Alperna...

Senast redigerad av en moderator:
Umeå Skidbackar.?
KevinHolmbom sa:
felix sa:

Man åker ju hem på helgerna och då far man ju till storklinten, dom har ju ändå inte öppet på vardagarna

ja om du satsar på puckel så är det få platser, synd att Vinterakrobatik har 16 platser.

Umeå Skidbackar.?
You-Know-Who sa:
KevinHolmbom sa:
felix sa:

ja om du satsar på puckel så är det få platser, synd att Vinterakrobatik har 16 platser.
galet svårt att komma in i ÅRE med andra ord .. :)

Senast ändrad:
Umeå Skidbackar.?
KevinHolmbom sa:
You-Know-Who sa:
KevinHolmbom sa:

galet svårt att komma in i ÅRE med andra ord .. :)
VA ligger i Östersund,

Umeå Skidbackar.?
nu ska jag berätta allt, själv är jag från vännäs. pipen är den bästa svergie har idag, hoppen är magiskt sköna och vill du du raila har vi en helt egen railbacke vid skolan nära elevhemmen. eftersom anders gothnell jobbar på hoppen och pipen nu. han var ju förut och byggde hoppen i bräcke osv osv. så ja backen är liten men familjebacken eller vad man ska kalla den är bara hopp på rad sen har vi big jumpet vid halfpipen och iår var det en tabletop, nog de skönaste hoppet jag har hoppat iår.

peace

Umeå Skidbackar.?
Myrre sa:
nu ska jag berätta allt, själv är jag från vännäs. pipen är den bästa svergie har idag, hoppen är magiskt sköna och vill du du raila har vi en helt egen railbacke vid skolan nära elevhemmen. eftersom anders gothnell jobbar på hoppen och pipen nu. han var ju förut och byggde hoppen i bräcke osv osv. så ja backen är liten men familjebacken eller vad man ska kalla den är bara hopp på rad sen har vi big jumpet vid halfpipen och iår var det en tabletop, nog de skönaste hoppet jag har hoppat iår.

peace
äntligen nån som kan något .. tackar :)

Umeå Skidbackar.?
tjena har åkt ganska mycket i vännäs och som sagt så har dom en pipe som är bra, ett bigjump som kanske är ca 7m, dom har också typ 6 st gupp/hopp som är kanske 3m högst

thats pretty much it

Umeå Skidbackar.?
WannaJib sa:
tjena har åkt ganska mycket i vännäs och som sagt så har dom en pipe som är bra, ett bigjump som kanske är ca 7m, dom har också typ 6 st gupp/hopp som är kanske 3m högst

thats pretty much it
frågan är när du var där? när hoppet var som störst var det så sjukt mycket större än 7 meter? dock på slutet av året gjorde dom det mycket mindre pga att man inte fick vart till det och dom hade nyss ett hopp mitt i den stora backen då hela svenska snowboard eliten var i vännäs och åkte. det var ett 20 meters gap

http://www.snowboardgymnasiet.com/gfx/albums/Fotosession08/medium/0005.jpg

http://www.snowboardgymnasiet.com/gfx/albums/Fotosession08/medium/0025.jpg

Umeå Skidbackar.?
felix sa:
Kevin, Ohm1e sa att det var okey att ställa frågor och därför tog jag chansen.

Har dom bara 4;a platser i Åre? Villke skit, säkert tråkigt men å andra sidan får du grymt med resurser då. Måste man vara dålig för att komma in där?

1000kr skalle/månad? Där försvinner hela erat studiebidrag...
Sen låter resor till Riksgränsen lite snålt, friluftsgymnasiet i Luleå t,ex drar ju till Alperna...
man får inakorderingstillägg om man bor visst antal mil ifrån hemstaden vilket drygar ut kassan en del sen kanske dom inte betalar det själva heller utan dom har studiebidraget själva och mor och far degar, blir ju inte speciellt dyrt om dom bor tillsammans delar på kostnaderna :)

Umeå Skidbackar.?
Har hört att dom ska skaffa 7 nya rails, pipen är galet nice! hoppet helt okej! bräntberget har jag aldrig åkt i än! bygdsiljum kommer bli galet nice i vinter, har en ny park och det satsas bara mer och mer på den!

Tillbaka
Topp