umeå

zero

Ny medlem
umeå
hejsan!
har blivit bosatt i Umeå och undrar om nån har något tips om backar i närheten av staden?! Har hört om nån backe i vännäs..??
//matte

umeå
tja!

angående backar så finns det rätt många inom en tiomilsradie;

Agnäsbacken Bjurholm: ca 7 mil

Buberget Vindeln: ca 6 mil

Bygdsiljum: ca 7-8 mil

Middagsberget Vännäs: ca 3 mil

sen finns ju alltid Bräntberget !? som du kanske hört talas om mitt i Umeå.

Jag rekommenderar Agnäs eftersom de har de längsta backarna (tror jag) och Bygdsiljum för att de tillsammans med Agnäs har flest nedfarter.

umeå
Ålidberget finns ju också, en backe som drivs idiellt.. Den ligger en bit innåt landet från nordmaling. Så det blir väll ingefär 5-6 mil från umeå.

Brukar ha bättre snö än i agnäsbacken.

umeå
Sen är det inte så blodigt att ta sig till kittelfjäll eller vemdalen/tärnaby heller. Jag har kört dagsturer dit, och även om det är en smula omständigt (läs långt) så slår det ju det som ligger nära inpå med hästlängder.

Har du bil och behöver folk att dela soppan med så säg bara till. =)

umeå
Jag är också ny i Umeå, så jag har ingen direkt koll på kvaliteten på backarna. Vill man åka skidor ofta antar jag att de närmaste får duga. Jag hänger gärna på och delar soppa. /Björn

umeå
Agnäsbacken är dock det sämsta jag någonsin åkt i.. och låt dig inte luras av att de säger att det finns tillräckligt med snö. när vi var där var det is is och mera is

umeå

Apropå ovanstående inlägg om Agnäsbacken kan jag säga att jag åkte i den ca 15-20 ggr förra vintern (som ju dock var väldigt snöfattig) och en (!) av de gångerna var backen för isig. Då tog jag mig till familjebacken som var helt perfekt. Korta åk, men det gick mycket bra att åka.
Det går ju självklart inte att jämföra kringliggande backar med stora fjällanläggningar som Hemavan-Tärna men vill man komma iväg och åka en dag bara så funkar det finfint.

Eftersom vädret i kustlandet är ombytligt blir ju föret likaså men det går att pricka in fina skid-dagar ändå!

umeå
Har bott i denna gudsförgätan stad ett lägre tag men lessnat å flyttat närmare fjällen...hur som helst..alla backar som beskrivs är av medioker kvalitet, men man får i all fall åka, vilket är huvudsaken. Jag brukade ibland åka till Lycksele, bocksliden som är en ganska hyfsad backe ca 12 mil bort. Annars är det bara fjällen som gäller, och då främst kanske kittelfjäll. IKSU brukde i all fall då ordna billa resor...

umeå
Visst, kanske backarna är korta, pisterna halvtaskiga, men åkningen kan väl vara görskoj ändå.
Har nu pendlat 4 (fyra) helger i rad upp till Tärna för att åka Teliz i samma hårda pister (Ingemarbacken o nu snaste helgen halva Anjabacken) i 8 dagar.
OCH DET ÄR HUR SKOJ SOM HELST.
Skulle nog ha lika roligt om man åkte i Agnäs eller Vindeln.
Jag tycker det är synd att alla inte kan njuta lika mycket av åkningen som jag eller Mr Attaq-Strumpa pga. att backarna inte är några Alp-sluttningar.
Nä, hör på Strumpas råd om backar och njut.
(En eljuskväll i Bräntis är aldrig fel).

Mvh / BB

Tillbaka
Topp