Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Undersökning lavinkunskaper
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1004093" data-attributes="member: 80520"><p>1. I princip uteslutande offpist när jag är ute "på egen hand", under familjeveckan blir det nog 50/50. Brukar vara ~6 skiddagar med familjen per år och >10 skiddagar "på egen hand".</p><p></p><p>2. SLAO Lavin 1, läst några olika böcker på ämnet, sett till att vara frågvis och nyfiken när jag åkt med guide. Försöker åka (och har åkt en hel del med) personer med betydligt mycket mer erfarenhet än mig.</p><p></p><p>3. Vad defineras som lavinutrustning? Säkerhetsutrustning jag alltid bär med mig som skulle kunna komma att vara användbar vid ev. lavinolycka är spade, sond, transa, ballongsäck, första hjälpen-kit, förstärkningsjacka, mobil, walkie-talkie, 6 meter repsnöre och skidor med hål i tip och tail.</p><p>4. Aldrig blivit meddragen, sett ett par laviner live. Aldrig något riktigt stort dock, skulle säga storlek 2 som störst.</p><p></p><p>5. Alltid. Ny dag, nya möjligheter (till instabiliteter).</p><p></p><p>6. Brukar försöka träna sök någon gång per säsong, men det är så lätt med moderna transcievers att det inte känns som att det behövs jättemycket övande på rent mekaniskt sökande. Något jag tycker är kul däremot är att krydda till övningen på något sätt; gräv ner en person (självklart inte så att ansiktet är begravt) med (eller utan) transa och se om den som tränar kommer ihåg att göra simultant ytsök med blicken. Begrav fler transor än vad som sagts ska vara, låt en handske och en ryggsäck sticka fram ur snön och ha ingen transa i. Något som är bra att göra (och kul tycker jag) är att, om man är en större grupp, låta ~2 personer ur gruppen koka ihop ett lavinscenario, förbereda scenariot och seda briefa resten av gruppen (förslagsvis 2-6 personer, beroende på vad man vill träna) och sedan låta gruppen lösa situationen efter bästa förmåga. Mycket bra tillfälle att träna gruppdynamik och förberedelser inför ev. lavinscenario. I slutändan handlar det om fruktansvärt mycket mer än att söka med transciever, sonda och gräva.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1004093, member: 80520"] 1. I princip uteslutande offpist när jag är ute "på egen hand", under familjeveckan blir det nog 50/50. Brukar vara ~6 skiddagar med familjen per år och >10 skiddagar "på egen hand". 2. SLAO Lavin 1, läst några olika böcker på ämnet, sett till att vara frågvis och nyfiken när jag åkt med guide. Försöker åka (och har åkt en hel del med) personer med betydligt mycket mer erfarenhet än mig. 3. Vad defineras som lavinutrustning? Säkerhetsutrustning jag alltid bär med mig som skulle kunna komma att vara användbar vid ev. lavinolycka är spade, sond, transa, ballongsäck, första hjälpen-kit, förstärkningsjacka, mobil, walkie-talkie, 6 meter repsnöre och skidor med hål i tip och tail. 4. Aldrig blivit meddragen, sett ett par laviner live. Aldrig något riktigt stort dock, skulle säga storlek 2 som störst. 5. Alltid. Ny dag, nya möjligheter (till instabiliteter). 6. Brukar försöka träna sök någon gång per säsong, men det är så lätt med moderna transcievers att det inte känns som att det behövs jättemycket övande på rent mekaniskt sökande. Något jag tycker är kul däremot är att krydda till övningen på något sätt; gräv ner en person (självklart inte så att ansiktet är begravt) med (eller utan) transa och se om den som tränar kommer ihåg att göra simultant ytsök med blicken. Begrav fler transor än vad som sagts ska vara, låt en handske och en ryggsäck sticka fram ur snön och ha ingen transa i. Något som är bra att göra (och kul tycker jag) är att, om man är en större grupp, låta ~2 personer ur gruppen koka ihop ett lavinscenario, förbereda scenariot och seda briefa resten av gruppen (förslagsvis 2-6 personer, beroende på vad man vill träna) och sedan låta gruppen lösa situationen efter bästa förmåga. Mycket bra tillfälle att träna gruppdynamik och förberedelser inför ev. lavinscenario. I slutändan handlar det om fruktansvärt mycket mer än att söka med transciever, sonda och gräva. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Undersökning lavinkunskaper
Tillbaka
Topp