Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Mode
Underställ i ull/syntet?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Le_Troglodyte" data-source="post: 1000394"><p>"Myten" kommer väl ifrån att det finns en viss sanning bakom:</p><p></p><p><a href="http://adventure.howstuffworks.com/outdoor-activities/hiking/wool-when-wet2.htm" target="_blank">http://adventure.howstuffworks.com/outdoor-activities/hiking/wool-when-wet2.htm</a></p><p></p><p>Men på samma sätt som man får ta påståenden om gore-tex med en nypa salt, får man sätta ullens egenskaper i rätt proportioner, men personligen upplever jag påtaglig skillnad mellan hur olika material beter sig i fuktigt tillstånd.</p><p>När jag är ute på längre turer så kan det gå rätt lång tid innan jag ens tar av mig underställströja i ull. Rekordet är nog under en höstvandring i Sarek för nåt år sedan då jag hade på mig en icebreakertröja i elva dygn. Den var förvisso rätt vidrig sen, men inte tillnärmelsevis så vidrig som en dito syntet. Och pga ullens goda fuktegenskaper kände jag helt enkelt inte samma behov av att byta till något torrt i tältet som när jag använt syntetunderställ.</p><p></p><p>Silke är nog rätt nice. Har inte testat själv, men har en del bekanta som gillar det. Skulle nog säkert fungera bra när man åker skidor.</p><p></p><p>Har lite blandade erfarenheter av olika märken; har slitit ut två icebreaker (260 g), men jag gillar dem och de har bra passform. Har dock än så länge bara goda erfarenheter av Aclima, men har inte använt dem så länge att jag vågar gå i god för dem fullt ut än..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Le_Troglodyte, post: 1000394"] "Myten" kommer väl ifrån att det finns en viss sanning bakom: [URL]http://adventure.howstuffworks.com/outdoor-activities/hiking/wool-when-wet2.htm[/URL] Men på samma sätt som man får ta påståenden om gore-tex med en nypa salt, får man sätta ullens egenskaper i rätt proportioner, men personligen upplever jag påtaglig skillnad mellan hur olika material beter sig i fuktigt tillstånd. När jag är ute på längre turer så kan det gå rätt lång tid innan jag ens tar av mig underställströja i ull. Rekordet är nog under en höstvandring i Sarek för nåt år sedan då jag hade på mig en icebreakertröja i elva dygn. Den var förvisso rätt vidrig sen, men inte tillnärmelsevis så vidrig som en dito syntet. Och pga ullens goda fuktegenskaper kände jag helt enkelt inte samma behov av att byta till något torrt i tältet som när jag använt syntetunderställ. Silke är nog rätt nice. Har inte testat själv, men har en del bekanta som gillar det. Skulle nog säkert fungera bra när man åker skidor. Har lite blandade erfarenheter av olika märken; har slitit ut två icebreaker (260 g), men jag gillar dem och de har bra passform. Har dock än så länge bara goda erfarenheter av Aclima, men har inte använt dem så länge att jag vågar gå i god för dem fullt ut än.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Mode
Underställ i ull/syntet?
Tillbaka
Topp